ترکیه؛ مقصد جدید تروریست‌های داعش

ترکیه؛ مقصد جدید تروریست‌های داعش
پنج‌شنبه 23 مهر 1394 - 17:53

بمب‌گذاران آنکارا بر اختلاف میان ترک‌ها و کرد‌ها دامن زدند، درست به همان طریقی که تروریست‌ها از این شیوه برای دامن زدن به اختلافات سنی و شیعه درغرب آسیا بهره برده‌اند/ داعش جنگ سوریه را به سمت ترکیه سوق می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم  به نقل از نسیم ، نشریه آمریکایی فارین پالیسی، در تحلیلی از اشوب ها و ناارامی های اخیر آنکارا و سیاست آشفته این کشور می نویسد :  انفجار بمب در روز شنبه در تجمع صلح در شهر آنکارا، پایتخت ترکیه، سطح وحشتناکی از ادغام سیاست های ترکیه و جنگ سوریه را نشان می‌دهد. این تجمع توسط فعالین چپ گرا با هدف ایجاد صلح بین دولت ترکیه و نظامیان حزب کارگر کردستان (پ‌ک‌ک) برگزار شده بود که سال هاست برای به دست آوردن استقلال بیشتر برای اقلیت کرد ترکیه؛ در حال ایجاد ناآرامی است.

 

ترکیه؛ مقصد جدید تروریست‌های داعش

 

گروهک تروریستی داعش نیز سابقاً از این استراتژی برای تفرقه افکنی و دستیابی به موفقیت و یا بهره‌برداری از شکاف‌های موجود در یک منطقه برای ایجاد چالش و قدرتمند کردن افراطی‌ها و به حاشیه راندن میانه‌روها استفاده نموده است. حمله به اقلیت‌ها و کسانی که هم اکنون نیز مورد بدگمانی اکثریت جامعه ترک هستند، می‌تواند موجب به چالش کشاندن آن‌ها و جرقه ای برای سرکوب اکثریت فراهم شود. این شیوه در عراق، یمن و عربستان سعودی پیاده شد و اکنون نوبت به ترکیه رسیده است: بمب گذاران از این عمل بهره برداری کردند و موجبات عمیق تر شدن اختلاف بین ترک‌ها و کرد‌ها گشتند، درست به همان طریقی که تروریست‌ها از این شیوه برای دامن زدن به اختلافات سنی و شیعه در غرب آسیا بهره برده اند.

 

ترکیه؛ مقصد جدید تروریست‌های داعش

 

در واقع ریشه این حادثه به سپتامبر سال 2014 بر می‌گردد، زمانی که گروهک تروریستی داعش، شهر کردنشین کوبانی، درست در نقطه صفر مرزی سوریه با ترکیه را به محاصره خود درآورد و بلافاصله بعد از سقوط کوبانی، این شهر تبدیل به یک سمبل بین المللی مقاومت سرسختانه کردی شد. حتی زمانی که صدها هزار نفر از پناهندگان از شهرهای خود می‌گریختند و شهروندان ترک بالای تپه ها برای تماشای قتل عام جمع شدند، تانک‌ها و توپخانه ترکیه بی حرکت در مرز مستقر شده بود و هیچ عکس العملی از خود نشان نمیداد.

حزب دموکراتیک خلق‌ها در ترکیه – که عمدتاَ کردی هستند - به دولت ترکیه اتهام زده اند که به گروهک تروریستی داعش اجازه داده است تا به کوبانی حمله کند و نظامیان کردی که در حال مبارزه هستند را نابود کند. در حالی که دولت، تحت فشار افکار عمومی برای پاسخگویی برای نفی مداخله بود، سیاستمداران کردی فراخوانی برای تظاهرات دادند و به این ترتیب 30 نفر در جنوب شرقی ترکیه، طی آشوب‌ها جان باختند.

 

ترکیه؛ مقصد جدید تروریست‌های داعش

 

به نظر می‌رسد تصمیم دولت ترکیه برای پرهیز از دخالت در قضیه کوبانی، باعث تقویت ظن حزب دموکراتیک خلق‌ها مبنی بر یکسان بودن جنبش کردها و گروهک تروریستی داعش در نظر اردوغان و حزب عدالت و توسعه وی شده است.
در 28 فوریه، قرار بود دولت و پ ک ک، در استانبول یک بیانیه مشترک را منتشر کنند و همراهی خود را با روند صلح اعلام کنند، اما در خلال هفته؛ اردوغان، رئیس جمهور این کشور، بیانیه را رد کرد و اعلام نمود که وی در جریان جزئیات این بیانیه نبوده است.
در پس این تصمیم اردوغان، که تقریباً روند صلح را به نابودی کشاند، تصمیم ناگهانی حزب دموکراتیک خلق‌ها  بر رد "معامله بزرگ" با وی بوده است که سال‌ها بود مورد بحث و مذاکره قرار داشت. بر اساس این طرح، قانون ترکیه اصلاحاتی را به نفع دو طرف معامله می‌پذیرفت: اردوغان جایگاه ریاست جمهوری‌اش را تقویت می‌کرد و حاکمیت خود را بسط می‌داد و در عوض کردها به قدرت بیشتری در اداره دولت محلی، دست می‌یافتند. اما در 17 مارس، رهبر مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها، صلاح الدین دمیرتاش، بسیار واضح و روشن اهداف حزب را اعلام کرد و اظهار داشت: ما شما را رئیس جمهور نمی کنیم.

 

ترکیه؛ مقصد جدید تروریست‌های داعش


در واقع حزب دموکراتیک خلق‌ها پا فراتر نهاده بود و به دنبال نفوذ بیشتری در مجلس با هزینه اردوغان بود؛ در ماه ژانویه اعلام داشت که در انتخابات پارلمانی که در ماه ژوئن برگزار خواهد شد، به جای فرستادن کاندیداهای مستقل به مجلس که بعداً گرد هم آمده و انجمن حزبی را تشکیل دهند – کاری که در دوره های قبل انجام می‌دادند - این بار به صورت حزبی در انتخابات ظاهر خواهند شد. این کار ریسک بزرگی برای این گروه به حساب می‌آمد چرا که تا به حال، هیچ حزب کردی، بیش از 10 درصد آراء را برای ورود به مجلس ترکیه کسب نکرده است. اگر حزب دموکراتیک خلق‌ها به نتیجه برسد، پیروزی بزرگی است و اگر شکست بخورد، هیچ نماینده ای در مجلس نخواهد داشت.

 

ترکیه؛ مقصد جدید تروریست‌های داعش


تصمیم حزب دموکراتیک خلق‌ها، چالش بزرگی برای اردوغان به حساب می‌آمد. اگر این حزب بیش از 10 درصد آراء را به دست می‌آورد، جایگاه حزب عدالت و توسعه، که رهبر سابق آن رجب طیب اردوغان بوده، را در پارلمان اشغال می‌کرد وتهدیدی برای قدرت وی بود. اردوغان با درک این شرایط که فرصت " معامله بزرگ" را از دست داده، برای تقویت جایگاه ریاست جمهوری خود، این بار به سبک خودش عمل کرد: تظاهرات ترک ها، اطراف یک کمپین ضد کرد
.
تلاش وی با شکست مواجه شد. حزب دموکرات خلق‌ها با کسب 13 درصد آراء پیروز شد و 80 صندلی را برای خود در پارلمان رزرو کرد و حزب عدالت و توسعه برای اولین بار از سال 2002 ، کثرت آراء را از دست داد. اردوغان و حزب متبوعش به جای تشکیل یک دولت ائتلافی، دچاراشتباه شدند.

 

ترکیه؛ مقصد جدید تروریست‌های داعش


در 20 جولای، یک عامل انتحاری وابسته به گروهک تروریستی داعش، تظاهرات جوانان برای کوبانی را که توسط گروه‌های حامی کرد که در شهر سوروچ، ترتیب داده شده بود را لرزاند. پ‌ک‌ک به سرعت انتقام گرفت و دو پلیس را که ادعا می شد که به این عمل انتحاری مربوط می شدند را به قتل رساند. در مقابل، دولت پاسخ سختی به آن ها داد و مواضع پ‌ک‌ک را در شمال عراق هدف بمباران کرد. و همینطور دست به سرکوب گری های وسیعی علیه پ‌ک‌ک در داخل مرز کشور زد و با این بهانه اچ دی پی، کرد ها و فعالین چپ گرا را نیز هدف حمله قرار داد. پ‌ک‌ک نیز در پاسخ حملات وسیعی را علیه پلیس، نظامیان و مسئولان ایالتی آغاز کرد، جنگجویان پ‌ک‌ک حداقل 130 تن از پلیس ها و سربازهای ترک را به قتل رساند. این در حالی است که ترکیه نیز ادعا می کند که بیش از 2000 نفر از جنگجوهای پ‌ک‌ک را به هلاکت رسانده است. شمارش تعداد شهروندانی که در این حوادث کشته شده اند غیر ممکن است، چرا که در طول عملیات نظامی چندین شهر تحت حکومت نظامی بوده اند و ترکیه نیز معمولاً کشته شدن شهروندان در طی حملاتش به عراق را انکار می کند.

 

ترکیه؛ مقصد جدید تروریست‌های داعش


در کنار این پشت صحنه پر آشوب، گفتگوهای ائتلافی به هیچ جایی نرسید. بسیاری از مردم معتقدند که حزب عدالت و توسعه  هرگز به دنبال تشکیل دولت نیست و ترجیح می دهد در حالی که حزب دموکراتیک خلق‌ها به واسط شکاف ها تضعیف شده است، بار دیگر انتخابات را برگزار کند.
انتخابات تازه ای در اول نوامبر برگزار می شود اما تصور این که چگونه این بحران حل خواهد شد تقریبا غیر ممکن است، نظرسنجی ها نشان می دهد که میزان حمایت مردم از چهار حزب اصلی ترکیه تغییری نکرده است و یعنی در دوم نوامبر این احزاب مجبور می شوند بار دیگر ائتلافی تشکیل دهند. در صورتی که یکی از احزاب اصلی عقب نشینی نکند، پایانی برای این بحران وجود نخواهد داشت.
سیاست ترکیه هم اکنون نیز ناکارآمد است و در میان بازیگران عمده این کشور تعصب موج می زند و حضور داعش نیز درگیری و جنگ سوریه را به سمت ترکیه سوق می دهد.

 

ترکیه؛ مقصد جدید تروریست‌های داعش


تاثیر جنگ سوریه بر سیاست ترکیه هم مثال دیگری از شکست "صبوری استراتژیک" دولت اوباماست. اتحادیه اروپا با بحران پناهندگان سوری مواجه است، روسیه جنگ نیابتی خود را افزایش داده و حالا هم تروریست ها از بحران سیاسی در مهمترین شریک ناتو، برای به راه انداختن جنگ داخلی استفاده می کنند.
 

پربیننده ترین خبرها