خاندان ال سعود در راه طوفان !!

خاندان ال سعود در راه طوفان !!
پنج‌شنبه 23 مهر 1394 - 21:37

روزنامه آمریکایی واشینگتن پست فاش کرد عربستان به علت تشدید اختلافات داخلی در شرایط پیش از طوفان قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از مشرق ، روزنامه واشینگتن پست فاش کرد اختلافات در داخل خاندان سعودی از شکل سری خارج شده و جنبه علنی به خود گرفته است. "دیوید ایگناتیوس،" مقاله نویس واشینگتن پست تاکید کرد عربستان به علت تشدید اختلافات داخلی در شرایط پیش از طوفان قرار دارد.

ایگناتیوس نوشت: ولیعهد عربستان سعودی و جانشین او در حالی برای رسیدن به کرسی پادشاهی با یکدیگر رقابت می کنند که بعضی از شخصیت های خاندان حاکم بر عربستان از یکی از شاهزادگان بلندپایه برای در دست گرفتن قدرت حمایت می کنند. سخنان مطرح شده حاکی از تنش بین "محمد بن نایف بن عبدالعزیز آل سعود" ولیعهد و "محمد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود" جانشین ولیعهد سعودی است و افراد جدا شده از آل سعود نامه ای را دست به دست می دهند که دهها هزار نفر آن را در اینترنت قرائت کردند.

 

خاندان ال سعود در راه طوفان !!

واشینگتن پست تاکید کرد رقابت بین محمد بن سلمان و محمد بن نایف بر سر قدرت زمانی آغاز شد که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه هفتاد و نه ساله عربستان در ماه سپتامبر گذشته به همراه فرزندش به واشینگتن سفر کرد و مقامات آمریکایی بر دیدار با محمد بن سلمان جانشین ولیعهد اصرار داشتند. البته آمریکایی ها نگران به چالش کشیدن محمد بن نایف هستند که واشینگتن او را متحد خود در جنگ با القاعده می داند. طرفداران محمد بن سلمان می گویند او فرد مناسبی برای تغییر است که عربستان در این شرایط پس از حکومت پیرمردها به او نیاز دارد. محمد بن سلمان سی ساله بر تنوع بخشیدن به منابع اقتصادی عربستان، خصوصی سازی بعضی بخش ها و اجرای الگوی اقتصادی امارات عربی متحده تاکید دارد.

ایگناتیوس به نقل از یک مقام آمریکایی افزود: اوضاع سیاسی کنونی در عربستان می تواند به ناآرامی هایی منجر شود و از سوی دیگر می تواند باعث شود عربستان به یک قدرت اقتصادی، سیاسی و نظامی بزرگ تبدیل شود.

به نوشته واشینگتن پست منتقدان محمد بن سلمان در مقابل او را شخصی عجول و بی تجربه می دانند که عربستان را به جنگ پرهزینه و شکست خورده ای در یمن کشاند. به ویژه که جنگ یمن باعث تقویت القاعده شده است.

 

مقاله نویس واشینگتن پست خاطر نشان کرد: تنش داخلی در عربستان ماه گذشته در پی تصمیم ملک سلمان بر اساس خواست پسرش برای برکناری سعد الجبری نزدیکترین مشاور محمد بن نایف، تشدید شد. این تصمیم نگرانی آمریکا و متحدانش را برانگیخت، زیرا الجبری در واقع یکی از حلقه های اتصال بین سازمان های اطلاعاتی غرب و عربستان بود. الجبری درباره تاکتیک های محمد بن سلمان در یمن و احتمال قدرت گرفتن القاعده در این کشور ابراز تردید کرده بود.

واشینگتن پست تاکید کرد کشمکش بر سر پادشاهی در عربستان باعث بحث های گسترده در خاندان حاکم شد و چهار نامه برای درخواست برکناری ملک سلمان و ولیعهد او منتشر شد. بعضی از اعضای خاندان سعودی در این شرایط از به قدرت رسیدن احمد بن عبدالعزیز آل سعود هفتاد و سه ساله حمایت می کنند که یکی از فرزندان عبدالعزیز بن سعود بنیانگذار سعودی است. یک شاهزاده سعودی در گفتگو با من تاکید کرد هشتاد و پنج درصد از خاندان سعودی از این گزینه حمایت می کنند.
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها