قدرت گرفتن داعش در افغانستان زیر سایه آمریکا

قدرت گرفتن داعش در افغانستان زیر سایه آمریکا
شنبه 25 مهر 1394 - 13:14

خبرها از افغانستان از گسترش روز افزون و نگران کننده داعش حکایت دارد، این درحالی است که دولت آمریکا اعلام می کند که درپی تمدید یک سالۀ مأموریت 9 هزار و 800 نظامی خود در افغانستان است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، آمریکا برای نگه داشتن نظامیان خود در افغانستان ادعا می کند که طالبان در حال بازسازی خود و بازیابی قدرت است، و احتمال ائتلاف این گروه با داعش وجود دارد . 
باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه گذشته در کاخ سفید گفت : من تصمیم گرفتم که به جای نگه داشتن نظامیان آمریکایی در سفارت آمریکا در کابل پس از سال 2016 ، حدود 5 هزار و 500 نفر از آنها را در برخی پایگاه ها در بگرام ، جلال آباد و قندهار نگه داریم .
این در حالیست که اوباما تاکنون می گفت که همه نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان تا اواخر سال 2016 به کشورشان بازخواهند گشت و فقط نظامیانی برای حفاظت از سفارت آمریکا در کابل ، در افغانستان باقی خواهند ماند.
به این ترتیب، اوباما یک وعده دیگر خود را عملی نکرد که این امر به معنای آن است که رئیس جمهور آتی آمریکا که سال 2017 وارد کاخ سفید خواهد شد، باید پیگیر مشکلات لاینحل دوران اوباما باشد.
هزینه لشکرکشی آمریکا به افغانستان بیش از یک تریلیون دلار برآورد می شود و 90 هزار نفر نیز قربانی این لشکرکشی شده اند .
طبق اعلام سازمان ملل متحد ؛ طالبان افغانستان در چند سال گذشته قدرت خود را افزایش داده است و تعدادی از اعضایش به داعش پیوسته اند .
" ایوان اِلاند " کارشناس سیاسی و تحلیلگر امور امنیتی معتقد است : پیوستن اعضای ناراضی طالبان به داعش بیانگر خصومت این دو گروه با همدیگر است بنابراین در افغانستان وضعیتی شبیه وضعیت سوریه ولی کمرنگ تر به وجود آمده است .

 

 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها