مقایسه فصاحت کلام کودک یمنی و شاه عربستان

يکشنبه 26 مهر 1394 - 22:13

کاربران شبکه های اجتماعی ویدئویی را دست به دست کردند که فصاحت کلام یک کودک یمنی را با نحوه سخنرانی سلمان بن عبد العزیز شاه عربستان مقایسه می کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم در بخش اول این فیلم کودک یمنی مشاهده می شود که به صورت سلیس و شیوا به زبان عربی فصیح، درباره ارزش شهیدان یمن، نقش و جایگاه آنان در ایجاد وحدت در صفوف مردم و ایجاد روحیه ایستادگی، مقاومت و قهرمانی جوانان و اقشار مردم صحبت می کند.

بخش دوم فیلم اما حاوی سخنرانی شاه عربستان در ابتدای سال 2015 در مراسم ادای سوگند وزرا و امرای برخی مناطق در ریاض است که برخی از کلمات سخنرانی مناسب شان شاهانه او نیست.

ملک سلمان شاه عربستان در این مراسم که اواخر سال گذشته در ریاض و کاخ سلطنتی برگزار شد گفت:خدا به وزیران و امیران مناطق ما خیر بدهد که همه اینها رویش‌های این کشورند شکر خدا... که خداوند، سپس عبدالعزیز و کتاب خدا و رسولش آن را متحد نمودند.

گذشته از اینکه ترتیب عوامل وحدت‌زای عناصرمملکتی در سخنان شاه عربستان جای تأمل دارد، او در ادامه، گاف بزرگ‌تری داشته و می گوید: الحمد لله آنها در امنیت و آسایش و «استخراء» (!) و یکدلی هستند و شکر می‌کنیم خدا را از این امنیت و آسایش و «استخرائی» که گفتم.. و قبله مسلمانان و حج آنان و عمره و زیارت آنها همگی در امنیت و آسایش برگزار می‌شود.. .

سلمان به جای کلمه «استرخاء» به معنی «راحتی یا رفاه»، واژه ای شبیه «استخراء» را به کار برد که معنای "گند زدن" یا ناخوشایندتر از آن "دفع مدفوع" می‌دهد.

او چهار بار این کلمه را طی دو دقیقه به کار می‌برد و می‌گوید که این وضعیت در عربستان از زمان او یا برادرش ملک عبدالله نبوده بلکه از زمان پدرش، وضعیت عربستان در «استخراء» بوده است.

پادشاه عربستان شهریور ماه امسال در جریان بازدید از محل فاجعه کشته شدن حجاج در مسجد الحرام هم به جای خانواده های کشته شدگان، به "شهدای" این حادثه تسلیت گفت.

سلمان در گفت و گو با تلویزیون آن کشور به جای تسلیت گفتن به خانواده کشته شدگان، اظهار داشت: "به شهدا تسلیت می گویم، و مغفرت و رحمت الهی را برای آنان خواستاریم."

او پیش از آن هم در گاف دیگری خطاب به مردم کشور خودش آنان را "ملت دوست و برادر عربستان"  خوانده بود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها