دولت دست نشانده هادی با از سرگیری مذاکرات موافقت کرد

دولت دست نشانده هادی با از سرگیری مذاکرات موافقت کرد
دوشنبه 27 مهر 1394 - 12:39

روزنامه السفیر در گزارشی به روند تحولات سیاسی و امنیتی یمن بویژه در شهر عدن در جنوب این کشور پرداخت و نوشت، دولت دست نشانده عبدربه منصور هادی زیر فشارها به از سرگیری مذاکرات برای حل بحران این کشور تن داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه السفیر در گزارش خود آورده است: دولت مستعفی یمن وابسته به عبدربه منصور هادی که یک ماه پیش با حضور در مذاکرات برای حل بحران یمن در شهر مسقط مخالفت کرد و اصرار داشت که قبل از آغاز هرگونه گفتگویی، اجرای قطعنامه سازمان ملل آغاز شود، زیر فشار بین المللی با از سرگیری این مذاکرات بین طرفهای یمنی موافقت کرد.

درحالی که شهر عدن «پایتخت موقت» عبدربه منصور هادی رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن به ویژه بعد از حملات گروه داعش در ششم اکتبر جاری در این شهر و حضور علنی عناصر القاعده در خیابان های آن، با خطر تروریسم تکفیری مواجه شده است، دولت مستعفی یمن زیر فشار بین المللی با از سرگیری این مذاکرات موافقت کرد.

یک روز بعد از اینکه منصور هادی نامه ای از بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد دریافت کرد، دولت مستعفی یمن موافقت خود را با حضور در مذاکرات زیر نظر سازمان ملل اعلام کرد.

این مذاکرات تلاش جدید برای پایان دادن به جنگ سعودی علیه یمن و دستیابی به راه حلی برای بحران سیاسی در این کشور به شمار می رود. بان کی مون در این نامه، منصور هادی را به شرکت در دور جدید رایزنی ها با جنبش انصارالله یمن و حزب کنگره کل یمن دعوت کرد. این در حالی است که هنوز زمان و مکان مذاکرات مشخص نشده است.

اسماعیل ولد الشیخ احمد نماینده سازمان ملل در امور یمن که جمعه گذشته وارد ریاض شد، نامه دبیرکل سازمان ملل را به منصور هادی تقدیم کرد. سازمان ملل تاکید کرد که در این مذکرات، اجرای قطعنامه 2216 شورای امنیت براساس طرح شورای همکاری خلیج فارس، قطعنامه های شورای امنیت و مصوبات گفتگوی ملی یمن بررسی خواهد شد.

این اقدام درحالی صورت می گیرد که چند روز پیش، یان الیاسون معاون دبیرکل سازمان ملل ابراز امیدواری کرده بود که دور جدید مذاکرات آغاز شود.

پیش از این نیز محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن تاکید کرد که مذاکرات اواخر اکتبر جاری ازسرگرفته می شود.

یک ماه پیش دولت مستعفی عبدربه منصور هادی با حضور در مذاکرات با میانجیگری سازمان ملل در عمان مخالفت کرده بود و اصرار داشت که قبل از آغاز هرگونه گفتگویی، اجرای قطعنامه سازمان ملل آغاز شود.

راجح بادی سخنگوی دولت مستعفی یمن گفت: تصمیم درباره حضور در مذاکرات اتخاذ شده است و نامه ای در این زمینه به دبیرکل سازمان ملل تقدیم می شود.

* اعزام نظامیان سودانی به عدن

به موازات این تحولات سیاسی، مسؤولان امنیتی گفتند که صدها نظامی سودانی دو روز پیش وارد شهر جنوبی عدن شدند تا در عملیات ائتلاف تحت سرکردگی عربستان برای تامین امنیت این شهر شرکت کنند.

مسؤولان نظامی سودان نیز این خبر را تایید کردند و گفتند که 300 نیرو و افسر سودانی از راه دریا وارد خاک یمن شدند.

سرتیپ احمد خلیفه الشامی سخنگوی ارتش سودان گفت: نیروهای سودانی در یمن برای انجام دادن ماموریت نظامی خود تحت فرماندهی «ائتلاف» آماده اند.

این درحالی است که ماموریت اصلی که نیروهای سودانی به خاطر آن وارد یمن شده اند، هنوز مشخص نیست.

در عدن نیز ساکنان خبر دادند که افراد مسلح از جمله تندروهای القاعده در خیابان ها رفت و آمد دارند.

در این حال، یک منبع امنیتی گفت که افراد مسلح ناشناس یک نظامی اماراتی را در یکی از مغازه های این شهر کشتند.

پربیننده ترین خبرها