آیا العبادی مانند اسد به سوی روسیه می رود؟

آیا العبادی مانند اسد به سوی روسیه می رود؟
چهارشنبه 29 مهر 1394 - 22:42

العالم - نمایندگان ائتلاف حاکم عراق و گروه های داوطلب مردمی اعلام کردند که به دنبال موفقیت های روسیه درنبرد با داعش در سوریه، از حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، خواسته اند که از مسکو برای اجرای حملات هوایی علیه داعش دعوت کند تا کار تروریستها را در این کشور نیز یکسره کند.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، ژنرال دانفورد، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، پس از دیدار با حیدر العبادی نخست وزیر و خالد العبیدی وزیر دفاع عراق، اظهار داشت که آنها به من گفته اند تاکنون از روسها برای کمک به عراق در زمینه حمله به داعش درخواستی نکرده اند، اما العبادی درخواستی از سوی "ائتلاف ملی عراق" (ائتلاف حاکم) مبنی بر اجرای حملات هوایی از سوی روسها علیه مواضع گروه تروریستی داعش در مناطق عراق دریافت کرد.

سایت روسیا الیوم در مطلبی به قلم " عمر عبد الستار" تحلیل گر مسائل سیاسی نوشت: این خواسته ائتلاف حاکم بیانگر شدت یک گرفتاری است که العبادی با آن روبروست؛ العبادی از یک سو با درخواست امریکا برای ماندن در قالب ائتلاف بین المللی به دور از روسها روبروست و از سوی دیگر ائتلاف ملی عراق که العبادی خود به آن وابسته است، خواهان مراجعه به روسیه است و برای العبادی غیرممکن است که یکی از آن دو درخواست را اجرا کند بدون آنکه دیگری را ناراحت کند.

نخست وزیر عراق که با رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، تحولات میدانی جنگ علیه داعش در الانبار و بیجی و افزایش کمک به عراق در جنگ با تروریسم را مورد بحث و بررسی قرار می داد، ژنرال امریکایی برای فرار از مسوولیت کوتاهی واشنگتن در زمینه مبارزه با داعش گفت: برخی چالشها در عراق ساختاری است و دستگاه های امنیتی این کشور خود دچار چنددستگی هستند.

اما خالد العبیدی وزیر دفاع عراق در دیدار با دانفورد اظهار داشت: عراق نمی پذیرد که عرصه ترکتازی هرگونه درگیری بین المللی باشد.

در همین حال کرملین تاکید کرد که تبادل اطلاعاتی و هماهنگی میان مسکو و بغداد درخصوص عملیات هوایی روسیه در سوریه در سطوح مختلف ادامه خواهد یافت.

همچنین دو عضو پارلمان عراق تاکید کردند که نخست وزیر در خصوص درخواست از روسها برای سرکوب تروریست ها در عراق، از جانب ائتلاف ملی حاکم تحت فشارهای شدید است.

برخی اعضا در پارلمان عراق و ائتلاف ملی حاکم اظهار داشتند که در نشست هفته گذشته درخواستی رسمی به العبادی در زمینه وارد کردن روسیه به صحنه نبرد با تروریست های داعش در عراق ارایه شد اما وی هنوز پاسخ نداده است.

درخواست برچیده شدن پایگاه های آمریکایی درعراق

هادی العامری، دبیر کل سازمان بدر و فرمانده گروههای داوطلب مردمی در عراق، با اشاره به این که حاکمیت عراق، فراتر از هر چیز دیگری است، خواهان برچیدن پایگاه های آمریکایی در عراق و خروج تمام نظامیان موجود در این پایگاهها به دلیل پایان نیاز کشور به خدمات آنها شد.

امل عطیه، نماینده پارلمان عراق و عضو فراکسیون بدر، نیز گفت: ائتلاف چهارجانبه سوریه، عراق و ایران به رهبری روسیه، دروغین بودن ادعاهای امریکا درباره مبارزه با گروه جنایتکار داعش و ناتوانی آن را در نابودی داعش طی این سالها برملا کرد.

وی با تاکید بر این که روسیه در جنگ با تروریسم صادق است، افزود: عراق برای مشارکت دادن ائتلاف چهارجانبه در زمینه هدف قرار دادن مواضع داعش تلاش می کند.

اقدام موفق اسد در وارد کردن مسکو برای نبرد با داعش

عطیه خاطرنشان کرد که اقدام بشار اسد در زمینه درخواست از مسکو برای مشارکت در حمله به مواضع داعش، بهترین انتخاب و گزینه ممکن بود و عراق نیز به چنین تصمیمی نیاز دارد.

این عضو فراکسیون بدر افزود: حملات روسیه بسیار تاثیرگذار است و توانست زیرساختهای داعش را فقط در چند روز به طور اساسی هدف قرار دهد اما برعکس ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا در صدد بزرگنمایی داعش برآمد و اعلام کرد که سرکوب این گروه تروریستی تا 10 سال دیگر امکان پذیر خواهد بود.

درخواست رسمی از روسیه برای بمباران داعش در عراق

با توجه به افزایش موج فشار ائتلاف ملی از لحاظ میدانی و سیاسی بر حیدرالعبادی برای مراجعه به روسها به منظور اجرای حملات در عراق، موفق الربیعی، نماینده ائتلاف دولت قانون، پیش بینی کرد که پارلمان عراق قبل از پایان ماه جاری درباره درخواست رسمی مبنی بر رجوع به روسها برای حملات به مواضع داعش رای گیری خواهد کرد.

در برابر فشار ائتلاف ملی بر حیدر العبادی نخست وزیر عراق برای پیوستن به ائتلاف چهارجانبه، ائتلاف نیروهای عراقی مواضع متضادی اتخاذ و با فشار به العبادی راه حلهای متفاوتی مطرح کرده است. ائتلاف نیروهای عراقی بار دیگر مخالفت خود با پیوستن عراق به ائتلاف چهارجانبه را مطرح کرد و خواستار مطرح شدن متن توافقنامه امنیتی ائتلاف چهارجانبه در مجلس نمایندگان شد تا از موافقت همگانی برخوردار شود.

نگرانی واشنگتن از رجوع عراق به روسیه

در این شرایط روشن است که العبادی و دولتش و همچنین گروه های داوطلب مردمی، از روند ناموفق حملات آمریکا به داعش به تنگ آمده اند و از قصد خود برای رجوع به مسکو سخن می گویند که این امر نگرانی واشنگتن را برانگیخته است. 

اگر چه واشنگتن پیشروی نیروهای عراقی از جمله نیروهای داوطلب مردمی را در روزهای اخیر در بیجی ستود، اما به نظر می رسد که نیروهای داوطلب مردمی با تاکید بر دستاورد آزادسازی شهر بیجی و پالایشگاه آن از سیطره داعش، می خواهد از این دستاورد به عنوان ابزاری برای اعمال فشار بر العبادی برای پشت کردن به آمریکا و رجوع به روسیه استفاده تا کار داعش را یکسره کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها