صدور حکم زندان برای ۲۴۴ معترض مخالف دولت در ترکیه

صدور حکم زندان برای ۲۴۴ معترض مخالف دولت در ترکیه
شنبه 2 آبان 1394 - 14:11

دادگاه استانبول ۲۴۴ شهروند مخالف دولت ترکیه را که در تظاهرات ژوئن ۲۰۱۳ شرکت داشتند، به دو تا ۱۴ ماه زندان محکوم کرد.


به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از مهر،  درجریان این محاکمه ها، ۲۵۵ فرد دیگر از جمله ۷ تبعه خارجی به اتهام نقض قانون تظاهرات، وارد آوردن خسارت به املاک خصوصی، عبادتگاه ها و کمک به دیگر تظاهرات کنندگان، محاکمه شدند.

همچنین ۴ نفر از متهمین به اتهام هتک حرمت اماکن عبادی و وورد به مسجد در جریان درگیری با نیروهای امنیتی به ۱۰ ماه زندان محکوم شدند.

این تظاهرات خشم رجب طیب اردوغان را که در آن زمان نخست وزیر ترکیه بود بر انگیخت. وی تظاهرات کنندگان را به هتک حرمت مسجد وذورود با کفش به داخل مسجد و شرب خمر در آن متهم کرد.

ولی امام جماعت مسجد تاکید کرد که هیچکدام از تظاهرات کنندگان در داخل مسجد الکل مصرف نکرده اند. در همین رابطه دادگاهی در استانبول آوریل گذشته ۲۶ متهم را که بیشتر آنها پزشک و مهندس بودند تبرئه کرد.

جنبش اعتراضی ترکیه تابستان ۲۰۱۳ و در اعتراض به قطع درختان در پارک «گزی» استانبول شروع شد، این اعتراض منجر به وقوع درگیری میان نیروهای پلیس و معترضین شد که در نتیجه آن ۸ نفر کشته و بیش از ۸ هزار نفر دیگر زخمی شدند.

دادستان کل استانبول و آنکارا اعلام کرد که بعد از تظاهرات ژوئن ۲۰۱۳ پلیس ترکیه حدود ۶۰۰ نفر را بازداشت کرده است. اوایل ژوئن سال جاری نیز پلیس ترکیه ۲۵ نفر را به اتهام انتشار مطالب خلاف واقع و توهین آمیز در مورد تظاهرات مذکور در شبکه های اجتماعی بازداشت کرد.

پربیننده ترین خبرها