اعترافاتِ تاریخیِ "تونی بلر" دربارۀ جنگ عراق

اعترافاتِ تاریخیِ
يکشنبه 3 آبان 1394 - 18:42

نخست وزیر پیشینِ انگلیس، با 12 سال تأخیر، سرانجام به اشتباهاتِ انگلیس و آمریکا در حمله به عراق اعتراف کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "تونی بلر" نخست وزیرِ انگلیس هنگامِ حمله به عراق در سال 2003، به ارتکاب اشتباهاتی تاثیرگذار در جنگ عراق، اعتراف، و اطلاعاتی را که به بهانۀ آن به عراق حمله کردند "نادرست" اعلام کرد.

بلر در مصاحبه ای تلویزیونی گفت: هرچند صدام در حمله به مردم کشورش و دیگر کشورها از سلاح شیمیایی استفاده کرده بود، اما آن چه را گمان می کردیم در اختیار نداشت.

به نوشتۀ وبگاه "روسیا الیوم" نخست وزیر پیشینِ انگلیس، همچنین در اعترافی بزرگ، خاطر نشان کرد: من باید در خصوص اشتباهاتی دیگر نیز عذرخواهی کنم که به برنامه ریزی (پس از جنگ) مربوط می شود؛ ما در خصوص آن چه ممکن است پس از برچیدن رژیم، اتفاق می افتد، قطعا اشتباه برداشت کرده بودیم و از این بابت عذرخواهی می کنم.

تونی بلر سپس در اعترافی تاریخی دربارۀ علت شکل گیری "داعش" گفت که بخشی از واقعیت ها در حمله به عراق به همراه آمریکا، مسببِ اصلیِ شکل گیری داعش بود.

گفتنی است که جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا و تونی بلر نخست وزیر انگلیس، در سال 2003 به بهانۀ وجود سلاح های کشتار جمعی در عراق و با استناد به عکس هایی ماهواره ای، به این کشور حمله کردند؛ عکس هایی که بعدها فاش شد، ساختگی بوده اند و آمریکا و انگلیس نتوانستند در عراق، آن چه ادعا کرده بودند، پیدا کنند.

26

 

پربیننده ترین خبرها