عربستان وسلفی گری از واگرایی تا همگرایی

عربستان وسلفی گری از واگرایی تا همگرایی
يکشنبه 3 آبان 1394 - 22:39

مرکز مطالعات بین المللی "بروکینگز" تأکید کرد "روابط دولت و اسلامگرایان در عربستان، عنصری مهم در سیاستهای خارجی این کشور است".

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، بروکینگز در پژوهشی تحت عنوان "روابط آمریکا با جهان اسلام" خاطرنشان کرد: "اسلامگرایان سعودی از حمایت علنی کشورشان از کودتای نظامی در مصر شوکه شدند، عربستان همچنین به گرمی از به وجود آمدن داعش استقبال کرد، زیرا این گروه می تواند در دیدگاه های ضد ایران و شیعیان به سعودیها کمک کند."
در این گزارش آمده است: "دستاوردهای سریع داعش موجب افزایش حمایتهای مردمی از آن در عربستان شد؛ و همچنین باعث شد این موضوع مطرح شود که هزاران سعودی و اتباع کشورهای عضو شورای همکاری (خلیج فارس) به عنوان سرباز، فرمانده و نظریه پرداز به این گروه ملحق شوند."
بروکینگز در بخش دیگر این پژوهش آورده است: "برخلاف بیشتر دولتهای عربی، علمای مسلمان در عربستان از قدرت بسیاری در نظام سیاسی سعودی برخوردارند، و پستهای مهمی مانند قضاوت، وزارت، و ریاست پلیس دینی به آنها سپرده می شود."
بروکینگز با اشاره به حاکم بودن تفکر وهابیت در عربستان نوشت: "عبدالعزیز آل الشیخ مفتی کل عربستان تظاهرات در کشورهای عربی را اقدامی ضد اسلام توصیف کرد و از کودتای نظامی در مصر در سال 2013 حمایت کرد. این مفتی همچنین حمله به مخالفان و به ویژه شیعیان را تأیید کرد. ولی در عربستان گروه دیگری وجود دارد که تحت عنوان مجموعه بیداری یا پس از بیداری شناخته می شود، افراد این گروه در جنبش موسوم به بیداری در اوایل دهه نود شرکت کرده بودند که تأثیر بسیاری از اخوان المسلمین و تفکرات این گروه پذیرفته بود. البته این گروه ایدئولوژی اخوان و تفکرات وهابیت را ادغام کرد، و اکنون تحت هیمنه سیاسی خاندان حاکم قرار دارد. این افراد از انقلابها در تونس، مصر، یمن و کشورهای دیگر حمایت کرده و از قدرت گرفتن اخوان المسلمین در مصر حمایت کردند. این گروه همچنین از مخالفان در سوریه به شدت حمایت کرد."
بروکینگز افزود: "در سالهای 2011 تا 2014 علمای جنبش بیداری و حامیان آنان با دولت عربستان به دلیل خصوص نحوه تعامل دولت با چالشهای منطقه‌ای دچار اختلاف بودند، اما در سال 2015 اوضاع یمن و پیدایش داعش به ویژه پس از روی کار آمدن سلمان باعث شد روابط آنان دوباره نزدیک شود."

پربیننده ترین خبرها