اعراب قدس را در برابر نتانیاهو رها کرده‌اند

اعراب قدس را در برابر نتانیاهو رها کرده‌اند
دوشنبه 4 آبان 1394 - 13:09

رژیم صهیونیستی یک بار دیگر از ضعف کشورهای عربی در اجرای طرح های خود بهره برداری کرد و خیزش مردمی را که در سایه حوادث سوریه، عراق، یمن و لیبی حتی از پوشش رسانه ای محروم ماند زنده به گور کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سایت "روسیا الیوم" در گزارشی به بررسی اوضاع جهان عرب و واکنش حاکمان عرب در سایه انتفاضه قدس و تشدید درگیری های فلسطینی ها و متجاوزان صهیونیست پرداخت و نوشت: با گذشت یک ماه از انتفاضه اخیر ندای کمک خواهی ملت فلسطین از کشورهای عربی بی جواب مانده و خون آنها به زمین می ریزد و تهدیدات و خطرهایی که قبله اول مسلمین را احاطه کرده است، به برگزاری نشست سران کشورهای عربی حتی در سطح وزیران نیز منتهی نشده است.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا موافقت نتانیاهو با پیشنهاد نصب دوربین های نظارتی 24 ساعته در مسجدالاقصی را یک عقب نشینی مهم به شمار آورد و نخست وزیر رژیم صهیونیستی از ادامه وضعیت فعلی این مسجد شریف بدون هرگونه تغییری سخن گفت و نصب دوربین ها را به نفع رژیم اسرائیل دانست.

کری به شیوۀ خود تلاش می کند تا موج اخیر جنگ اعراب و رژیم اسرائیل را آرام کند اما جانبداری آمریکا از رژیم اسرائیل کاملا مشخص است زیرا کمک های نقدی به تشکیلات خودگردان فلسطین را به علت آنچه آن را نقش "تحریک آمیز" این تشکیلات در تحولات جاری خواند، به میزان 80 میلیون دلار کاهش داد. به نظر نمی رسد واشنگتن در آخرین سال ریاست جمهوری باراک اوباما قصد داشته باشد تلاشی برای فشار آوردن به نتانیاهو به منظور رسیدن به صلح و آشتی انجام دهد.

به این ترتیب، طرح دولت فلسطین از یک دولت آمریکا به دولت دیگر منتقل می شود و از وعده های بوش پسر تا تعهدات اوباما سالها می گذرد و طرح های یهودی سازی و شهرک سازی صهیونیست ها گسترش می یابد و وضع اقتصادی و معیشتی فلسطینی ها رو به ضعف می گذارد و رویای آنها برای تشکیل دولت مستقل و واحد به تشکیل مناطق فلسطینی نشین جدا از هم شبیه به سیستم تبعیض نژادی سابق در آفریقای جنوبی تبدیل می شود.

رفتار آمریکا در طی چندین دهه کاملا نشان می دهد که رضایت لابی صهیونیستی مهمترین هدف این دولت است که در روزهای آینده با کمک مالی 4 میلیارد دلاری برای تقویت ارتش رژیم اسرائیل بعد از توافق هسته ای با ایران، رنگ جدیدی به خود خواهد گرفت.

ریاض المالکی وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین پیشنهاد کری را "دام" توصیف کرد و گفت که رژیم اسرائیل با سوء استفاده از اوضاع کنونی در تلاش برای بازداشت نمازگزاران مسلمانی است که به ادعای تل آویو، علیه این رژیم اقدام می کنند.

در مجموع می توان گفت که در سایۀ سرنوشت تاثر انگیز انقلاب های در کشورهای عربی، توجه به قضیه فلسطین کمرنگ شده است و متاسفانه این انقلاب ها به جنگ های داخلی و نیابتی با رنگ و بوی طایفه ای در بعضی کشورها و یا قبیله ای در سایر کشورها تبدیل شد و عربها را به مرحلۀ قبل از ملی گرایی بازگرداند اما تاریخ میانجی گری های آمریکا نشان می دهد که این کشور در حالی که وانمود می کند برای حل قضیه مرکزی و اصلی یعنی مسئله فلسطین تلاش می کند همزمان برای تحرکات بزرگ در منطقه و یا سوء استفاده از اوضاع جهانی برنامه ریزی می کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها