راه مصر و امارات درباره سوریه از عربستان جدا شد

راه مصر و امارات درباره سوریه از عربستان جدا شد
سه شنبه 5 آبان 1394 - 23:22

العالم - امارات و مصر بر خلاف نظر عربستان سعودی، حمایت خود را از راه حل سیاسی برای خاتمه دادن به بحران سوریه بدون درخواست کناره گیری اسد، اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سران مصر و امارات روز سه شنبه در دیدارعبدالفتاح سیسی رییس جمهوری مصر از ابوظبی، به سرنوشت بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، نپرداختند و برخلاف همپیمان خود یعنی عربستان عمل کردند که کناره گیری اسد از قدرت را به عنوان شرط راه حل سیاسی اعلام کرده است.

در این دیدار شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی و عبدالفتاح سیسی رییس جمهوری مصر در ابوظبی بحران سوریه و راه برون رفت از این بحران را مورد بحث و بررسی قرار دادند و بر هماهنگی با قدرتهای جهانی و منطقه ای تضمین امنیت و تمامیت ارضی و استقلال و یکپارچگی سوریه و تحقق یافتن خواسته های مردم این کشور را مورد تاکید قرار دادند.

دو طرف بر لزوم تقویت پیوند همکاری و گفت وگو با جامعه بین الملل به منظور یافتن راه حلهای مشترک برای مسائل و چالشهای منطقه ای و بین المللی تاکید کردند.

رییس جمهوری مصر پس از امارات در نظر دارد از هند و بحرین نیز دیدن کند.

درهمین حال شواهد حاکی از آمادگی کویت برای تعامل بیشتر با نظام سوریه است ولی عربستان، قطر و بحرین با نزدیکی کویت با سوریه و روابط مسقط و دمشق به شدت مخالفت می کنند.

روزنامه رأی الیوم روز سه شنبه نوشت: مراکز تصمیم گیری در کویت درپی سفر وزیر خارجه عمان به دمشق برای ازسرگیری روابط مستقیم با سوریه و دیدارش با بشار اسد رییس جمهوری آن کشور، خود را برای تعامل بیشتر با نظام دمشق آماده می کنند.

یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان بدون هماهنگی با دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز گذشته در دمشق با بشار اسد و سایر مقام های آن کشور دیدار و با آنان گفت و گو کرد.

نشانه ها حاکی است که مقام های کویت در نشست های غیرعلنی خود از سفر وزیر خارجه عمان به سوریه حمایت می کنند.

رأی الیوم به نقل از منبعی آگاه بدون ذکر نام وی گزارش داد: پیش بینی می شود که کویت در چند روز آینده اقدامی مشابه عمان انجام دهد.

پربیننده ترین خبرها