هشدار به آل سعود؛ اگر شیخ نمر اعدام شود...

چهارشنبه 6 آبان 1394 - 18:24

بیروت، العالم- دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مقاومت در لبنان درباره اعدام آیت الله شیخ نمر باقر النمر روحانی شیعه عربستانی، به مقامات رژیم سعودی هشدار داد.

شیخ "ماهر حمود" در گفتگو با شبکه خبری العالم تاکید کرد، اجرای حکم ظالمانه اعدام برای شیخ نمر باقر النمر به منزله وارد کردن آخرین ضربه به پیکره رژیم سعودی است که با روی کار آمدن ملک سلمان، تجاوزهای زیادی را مرتکب شد که از جمله آنها حمله ظالمانه به کشور برادر یمن است.

روحانی برجسته اهل سنت لبنان افزود: ما به رژیم سعودی درباره پیامدهای اعدام شیخ النمر هشدار می دهیم، زیرا اجرای این حکم، آغازی برای پایان کار این رژیم خواهد بود.

درهمین حال، شخصیت های حقوقی مغربی نیز ممانعت از اجرای حکم اعدام شیخ النمر را خواستار شدند و این حکم را کاملاً سیاسی و در راستای سرکوب صدای مخالفان از سوی آل سعود برشمردند.

"محمد السكتاوی" مدیر کل دفتر مغرب در سازمان عفو بین الملل نیز به خبرنگار العالم گفت محاکمه شیخ النمر هیچ پایه و اساس قانونی ندارد و وسیله ای برای ساکت کردن صدای مخالفان است.

" يوسف الريسونی" عضو کمیته اداری انجمن حقوق بشر مغرب نیز گفت: این انجمن خواهان لغو اعدام شیخ النمر به عنوان یک حکم سیاسی است که رژیم سعودی از طریق آن می خواهد همه صداهای مخالف را ساکت کند.

همچنین "محمد النبو" عضو شورای ملی مرکز حقوق بشر مغرب نیز در گفت گو با خبرنگار العالم، حکم اعدام صادره برای شیخ النمر را محکوم کرد و آنرا حکمی ظالمانه خواند.

وی همچنین از رژیم سعودی خواست که دراین حکم بازنگری کند و به حق زندگی به عنوان حق اساسی همه شهروندان احترام بگذارد.

شيخ "ايمن ابو الخير" روحانی مصری نیز گفت: درهیچ کشور دنیا، یک نفر به علت بیان نظر و عقیده خود به اعدام محکوم نمی شود. حکم شیخ النمر آثار منفی بر مسلمانان دارد و غرب برای رسیدن به این هدف تلاش می کند.

شيخ ابو الخير تاکید کرد که هدف از صدور حکم اعدام برای شیخ النمر در چنین شرایطی که غرب به دنبال اختلاف افکنی میان شیعیان و اهل تسنن است، ایجاد جنگ داخلی میان مسلمانان است.

ابو الخير افزود: هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که فردی را به خاطر بیان عقیده و نظرش به اعدام محکوم کند.

یادآور می شود، دادگاه عالی و دادگاه تجدیدنظر عربستان روز یکشنبه گذشته، حکم اعدام صادره برای شیخ نمر باقر النمر را بعد ازسه سال از بازداشت و محاکمه وی تایید کردند.

دادگاهی درعربستان سال گذشته، حکم اعدام النمر را به اتهام سرپیچی از اطاعت "ولی امر" (شاه عربستان) صادر کرد و این حکم، موجی از خشم و محکومیت را در مناطق مختلف جهان به دنبال داشت.

شیخ النمر ژوئیه 2012 (تیر ماه 91) به اتهام "ایجاد فتنه طایفه ای" و "سرپیچی از اطاعت ولی امر" و نیز "تشکیل گروه تروریستی با هدف به قتل رساندن نیروهای امنیتی"، در منطقه العوامیه در استان القطیف در شرق عربستان بازداشت شد.

پربیننده ترین خبرها