فعالان شیعه و سنی:

"سازمان همکاری اسلامی مانع اعدام شیخ نمر شود"

چهارشنبه 6 آبان 1394 - 20:17

شماری از اساتید، فرهیختگان و فعالان فرهنگی-اجتماعی سنی و شیعه در ایران، با ارسال نامه‌ای به دبير كل سازمان همكاري اسلامي و مسئولانِ دیگر نهادهای بین المللی، تلاش فوری برای جلوگیری از اجرای این حکم خشن و ناعادلانه را خواستار شدند.

در این نامه که متن آن در اختیار شبکه خبری العالم قرار گرفته، آمده است:

دبير كل محترم سازمان همكاري اسلامي
عالي جناب ایاد بن امین المدنی

سلام عليكم

ما امضا كنندگان زير جمعي از دانشگاهيان، كوشندگان حقوق بشر و فعالان اجتماعي مسلمان اعم از شيعه و سني هستيم كه از خبر تاييد حكم اعدام شيخ نمر، يكي از مدافعان مسالمت جوي حقوق اقليت ها و حقوق بشر در عربستان، متاسف شده ايم.

همانطور كه مي دانید كشتن افراد به دليل ابراز عقيده و يا براي شركت در راهپيمايي هاي مسالمت آميز، خلاف كرامت انسان و خلاف حقوق ذاتي و طبيعي انسان است و با اصول شريعت اسلام نيز در تضاد است؛ همان اصولي كه در اعلاميه قاهره و در اعلاميه حقوق بشر اسلامي توسط سازمان همكاري اسلامي (كنفرانس اسلامي) نيز مورد تاكيد مجدد قرار گرفته است از سوي ديگر اعدام نامبرده در تضاد و تقابل آشكار با اصول اعلاميه جهاني حقوق بشر و مفاد ميثاقين سياسي و مدني - اجتماعي اقتصادي است كه مورد تاييد همه كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي و از جمله عربستان سعودي (كشور ميزبان مقر) مي باشد.

از عالي جناب تقاضا داريم كه سازمان همكاري اسلامي در خصوص مسايل حقوق بشري و حقوق شهروندي و حقوق اقليت ها در كشورهاي عضو احساس مسئوليت بيشتري نموده و ضمن تماس با مقامات عربستان کلیه تدابیر ممکن جهت جلوگیری از اجرای این حکم خشن و ناعادلانه اتخاذ گردد و در صورت نیاز از ظرفیت دیگر نهادهای بین المللی همچون سازمان ملل و کمیته حقوق بشر و دیگر نهادهای مشابه در راستای ترغیب حکومت سعودی براي تجديد نظر در اين حكم غیر منصفانه بهره برداری شود. برای جنابعالی در انجام این مسئولیت مهم موفقیت آرزومندیم.

رونوشت:

- دبير كل سازمان ملل عالي جناب بانكي مون

- كميسارياي عالي حقوق بشر

- سازمان عفو بين الملل

- دبيركل اتحاديه عرب

- مدير كل سازمان اكو

- دكتر ظريف وزير امور خارجه جمهوري اسلامي براي ارسال درخواست ما به نهادهاي بين المللي مذكور

 

این نامه تا کنون به امضای بیش از یکصد نفر از اساتید دانشگاه و فرهیختگان و فعالان فرهنگی-اجتماعی رسیده و فهرست امضاکنندگان در حال تکمیل و افزایش است. 

پربیننده ترین خبرها