هسته‌های خفتۀ داعش در عربستان بیدار شده‌اند؟

هسته‌های خفتۀ داعش در عربستان بیدار شده‌اند؟
چهارشنبه 6 آبان 1394 - 22:55

حمله تروریستی اخیر به مسجد شیعیان در شهر نجران عربستان در حالی صورت گرفت که این کشور در شرایطی خاص و دشوار به سر می‌برد و مقامات امنیتی، مدعی اتخاذ تدابیر امنیتی گسترده‌ای در این زمینه شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری العالم، روزنامه "رای الیوم" در سرمقاله امروز خود نوشت: حمله تروریستی روز دوشنبه هفته جاری به مسجدی متعلق به طایفه "اسماعیلیه" در شهر "نجران" عربستان در نزدیکی مرزهای این کشور با یمن که منجر به قربانی شدن دو نمازگزار شد، بار دیگر ثابت کرد که تدابیر امنیتی اضطراری و گسترده اتخاذ شده از سوی عربستان سعودی ناکارآمد و بی فایده است.

نکته مهمتر این که عناصر گروه تروریستی داعش که مسئولیت این حمله تروریستی را به عهده گرفته اند همان طور که پیش از این مسئولیت حملات دیگری در شهرهای "قطیف"و "دمام" نیز به عهده گرفته بودند، در بافت داخلی عربستان به شکل گسترده ای حضور دارند، این درحالی است که وزارت کشور سعودی هر از چندگاهی از عملیات گسترده بازداشت تروریست در این کشور خبر می دهد.

مساله مهم در عملیات اخیر این است که داعش در این حمله برای نخستین بار طایفه اسماعیلیه را هدف قرار داد که شمار جمعیت آن به صدها هزار نفر می رسد و کانون تمرکز این طایفه در نجران است و بیشتر افراد این طایفه از قبیله عربی "یام"هستند و در تظاهرات اعتراض علیه دولت به دلیل به حاشیه رانده شدن و تبعیض، مشارکت کردند و مهمترین این اعتراضات در سال 2000 انجام شد.

بیشتر حملات سابق گروه تروریستی داعش در عربستان در منطقه "الشرقیه" که اقلیت شیعیان در آن ساکن هستند، تمرکز یافته بود و دامنه این اقدامات تروریستی به کویت نیز رسید و در آن جا یک مسجد شیعیان هدف حمله یک عامل انتحاری قرار گرفت؛ این تروریست انتحاری که شهروند سعودی بود با استفاده از کمربند انفجاری خود را در میان نمازگزاران منفجر کرد.

ابو اسحق الحجازی (سعد سعید الحارثی) عامل حمله انتحاری به مسجد اسماعیلیان جیزان

مساله جالب توجه دیگر در انفجار اخیر این است که داعش اعلام کرد که عامل حمله تروریستی "ابو اسحق الحجازی" (سعد سعید الحارثی) از " ولایت حجاز" است و این بدان معناست که باندهای گروهک داعش در عربستان فعال است، کما این که که متخصصانی در زمینه ساخت کمربندهای انفجاری و جذب عوامل انتحاری دارد و این امر از خطر امنیتی بزرگ و روزافزون در عربستان خبر می دهد.

از سوی دیگر این حمله تروریستی با شرایط بسیار دشوار و حساس برای سران و به ویژه برای وزارت کشور سعودی همزمان شد، زیرا مقامات و دستگاه های سعودی علاوه بر گرفتاری ناشی از  فاجعه منا همواره با عملیات نفوذ روزافزون نیروهای جنبش انصار الله در مرزهای یمن و عربستان و هدف قرار گرفتن مراکز نظامی در مناطق جیزان و تلفات انسانی و مادی سنگین ناشی از حملات نیروهای یمنی مواجه هستند.

با وجود کاهش فعالیت های گروه القاعده در عربستان سعودی و پیدایش گروهک تروریستی داعش و گسترش چارچوب حملات این گروهک، افق تیره ای برای دستگاه امنیتی سعودی به نظر می رسد و همواره سوالات زیادی درباره کفایت نیروهای امنیتی سعودی برای مقابله با این خطر داخلی روز افزون، مطرح است.

پربیننده ترین خبرها