استفاده داعش از سلاحهای شیمیایی خاص

استفاده داعش از سلاحهای شیمیایی خاص
پنج‌شنبه 7 آبان 1394 - 16:09

وزارت امور خارجه روسیه بر ضرورت تحقیقات درباره موارد استفاده گروه تروریستی داعش از گازهای سمی و ترکیباتی که باعث سوختگی پوست و تاول می شوند تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری العالم میخائیل اولیانوف، رئیس دایره منع گسترش سلاحهای شیمیایی در وزارت امور خارجه روسیه گفت: کار فقط به استفاده داعش از کلر که دولت سوریه را بی هیچ سند و مدرکی به آن متهم کرده بودند منحصر نمی شود بلکه شواهد و مدارک غیر قابل انکاری وجود دارد که نشان می دهند این گروه تروریستی از گاز خردل و ترکیبات شیمیایی استفاده کرده است. این در حالی است که ساخت چنین ترکیباتی، تکنولوژی پیچیده ای را می طلبد.
وی افزود: اطلاعات موجود نشان می دهند که تروریستهای داعش به تکنولوژی تولید سلاحهای شیمیایی و مواد آموزشی و فرمول ساخت ترکیبات سمی دست یافته و توان تولید سلاحهای شیمیایی را به دست آورده اند.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون بسیاری از موارد استفاده داعش از سلاح شیمیایی در خاک عراق و سوریه مستندسازی شده اند.
اولیانوف از اینکه شورای امنیت بین الملل تا کنون برخورد مطلوب با این حوادث نداشته است ابراز تأسف کرد و آن را قبل از هر چیز نتیجه مواضع متحدین غربی روسیه دانست. وی همچنین یادآور شد که روسیه بارها با اصرار شدید خواستار موضع گیری مناسب در این خصوص شده است.
وی در پایان گفت: بر این اساس مسأله فراگیری مکانیسم سازمان ملل و سازمان منع سلاحهای شیمیایی برای انجام تحقیقات درباره استفاده از سلاحهای شیمیایی در سوریه و عراق، مبتنی بر حالات موردی است و تاکنون تصمیمی در این مورد اتخاذ نشده است با این حال ما طرحی را در این خصوص آماده کرده ایم و از چند هفته پیش آن را تحویل شورای امنیت داده ایم.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها