پلیس ترکیه به تلویزیون های معارض حمله کرد

پنج‌شنبه 7 آبان 1394 - 18:40

آنکارا(العالم)- پلیس ترکیه به تلویزیون های "بوگون" و "تورک" معارض در استانبول حمله و علیه کارمندان آن از زور و خشونت استفاده کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نیروهای پلیس پخش این دو شبکه را به اتهام تبلیغات به نفع "فتح الله گولن" معارض ترکیه ای تحت کنترل گرفتند، که این موضوع انتقادهای گسترده بین المللی و داخلی را به همراه داشت.
حمله پلیس به این دو شبکه درحالی صورت گرفت که آنها در حال پخش برنامه زنده بودند.
پلیس با گاز اشک آور و آب پاش کارمندان را که برای حمایت از شبکه های خود تجمع کرده بودند متفرق ساخت و آنان را مورد ضرب و جرح قرار داد.  
سپس پلیس و یکی از مدیران مدریت پخش را به عهده گرفت و سردبیران به انتقاد از این حمله پرداختند.
درگیری شدیدی نیز در برابر ساختمان بین پلیس و تظاهرکنندگان از جمله نمایندگان مخالفین رخ داد و به گفته رسانه ها شماری بازداشت شدند.
"جیهان محمد بویوک" عکاس خبرگزاری "جیهان" گفت، اطلاع رسانی آزاد را نمی توان ساکت کرد، پلیس به گونه ای گلویم را گرفته بود که نمی توانستم نفس بکشم، صورتم به خاطر گاز اشک آور سوخت، سپس همکارم رابازداشت کرد و مرا هنگام تصویربرداری کتک زد.
صدها تظاهرکننده در برابر این دو شبکه تجمع نموده و پلیس مکان را به شدت محاصره کرد.
خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که عکاسش از سوی نیروهای پلیس ترکیه مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.
این حمله انتقاد های محلی و بین المللی به خاطر خشونت مفرط دولت "عدالت و توسعه" و گرایش های سلطه طلبانه "رجب طیب اردوغان" رییس جمهور ترکیه را به همراه داشت.
"صلاح الدین دمرتاش" رییس حزب "ملت های دمکرات" این حمله را تعدی خطرناک به حق مردم برای دانستن توصیف کرد و گفت که متاسفانه انتظار آن می رفت و ما از آن غافلگیر نشدیم.
"کاترین رای" سخنگوی اتحادیه اروپا با ابراز نگرانی از این حمله، احترام به آزادی بیان و حقوق بشر را خواستار شد.
واشنگتن با ابراز نگرانی از آنکارا به عنوان همپیمان خواست به آزادی اطلاع رسانی و ارزش های دمکراسی مندرج در قانون اساسی اش احترام بگذارد.
این دو شبکه وابسته به شرکت "کوزا ابیک" هستند که به اتهام فعالیت به نفع گولن با حکم دادگاه ترکیه تحت قیمومیت قرار گرفته اند.
اردوغان ، گولن را متهم به ایجاد دولت موازی برای سرنگونی وی نموده است.
پس از افشای رسوایی فساد نزدیکان اردوغان در سال 2013 تعقیب هواداران گولن آغاز شد اما شرکت هر گونه فعالیت مغایر با قانون را تکذیب و اتهام های وارده به خود را دروغ توصیف نمود. 
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها