دیلی تلگراف بررسی کرد؛

سایۀ ایران بر روابط عربستان و انگلیس

سایۀ ایران بر روابط عربستان و انگلیس
شنبه 9 آبان 1394 - 19:49

العالم - یک روزنامه انگلیسی با اشاره به تحولات اخیر در روابط انگلستان و عربستان، تلاش لندن برای نزدیک شدن به ایران را عامل مهم ناخرسندی و نگرانی ریاض دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دیلی تلگراف با اشاره به تحولات اخیر در روابط انگلستان و عربستان نوشت: تیرگی روابط دیپلماتیک ریاض و لندن با بازگشت سفیر سعودی به کشورش، به اوج رسیده است.

این روزنامه انگلیسی در یادداشتی تصریح کرد؛ دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، به مسئولان ذیربط در وزارت امور خارجه ماموریت ویژه داده تا روابط دو کشور را از وضعیت موجود نجات دهند.

 دیلی تلگراف به نقل از یک "منبع آگاه" در دفتر نخست وزیر انگلیس نوشت: به نظر می رسد عربستان احساس می کند با او مانند یک توپ فوتبال در عرصه سیاسی برخورد می شود و صبر خود را از دست داده است، هر چند اوضاع با دخالت نخست وزیر (انگلیس) موقتا آرام شده، اما عربستان در این زمینه تضمین می خواهد.

روزنامه الحیاة عربستان به نقل از دیلی تلگراف با اشاره به "بازنگری گسترده" ریاض در روابطش با لندن نوشت: وزارت امور خارجه (انگلیس) نگران است که سفیر عربستان با ناخرسندی لندن را ترک کرده و قصد داشته باشد مدتی را در مرخصی به سر برد.

این روزنامه نزدیک به محافل حزب محافظه کار حاکم انگلیس ادامه داد: این در حالی است که روابط سرویس های امنیتی انگلیس با عربستان پویاست و عربستان یک  شریک تجاری اصلی برای انگلیس است، [از این رو] فروپاشی احتمالی روابط دیپلماتیک با عربستان دفتر نخست وزیری انگلیس را نگران کرده است. رئیس دفتر نخست وزیر(انگلیس) چهارشنبه گذشته به منظور جبران آسیب وارد شده به روابط دو کشور نامه ای را برای ملک سلمان پادشاه عربستان ارسال کرد؛ فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه نیز هفته گذشته به عربستان سفر و با ملک سلمان در ریاض دیدار کرد؛ گفته شده که ممکن است کامرون نیز پایان سال جاری میلادی از عربستان دیدار کند.

دیلی تلگراف تاکید کرد که تیرگی روابط دیپلماتیک میان دو کشور زمانی رو به وخامت گذاشت که دولت انگلیس در 13 ماه میلادی جاری اعلام کرد که تصمیم گرفته قرارداد برنامه آموزشی زندان های عربستان به قیمت 5.9 میلیون پوند انگلیس را لغو کند.

به نوشته این روزنامه، فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس در دیدار چهارشنبه خود از ریاض تلاش کرد تا مقامات عربستان را درباره اهمیت روابط دو کشور بویژه در زمینه همکاری های اطلاعاتی و نظامی متقاعد کند، اما به گفته برخی منابع در پایتخت عربستان، مسئولان سعودی از تلاش انگلیس برای برقراری روابط محکم با ایران – بزرگترین رقیب عربستان در خاورمیانه- اظهار ناخرسندی کرده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها