افزایش تنش‌ها و احتمال شکست انتخاباتی حزب اردوغان

افزایش تنش‌ها و احتمال شکست انتخاباتی حزب اردوغان
شنبه 9 آبان 1394 - 21:45

العالم - انتخابات زود هنگام پارلمانی ترکیه تا چند ساعت دیگر در حالی برگزار خواهد شد که تنش های چند ماه اخیر در ترکیه، از احتمال شکست حزب عدالت و توسعه در این انتخابات حکایت دارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، تبلیغات انتخاباتی در ترکیه ساعت 18 امروز شنبه پایان یافت و این کشور در فضای متشنج ناشی از انفجارهای اخیر در از سرگیری کشمکش با کردها و نیز نگرانی از گرایش سلطه جویانه حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان که با چالشی سرنوشت ساز مواجه است، آماده برگزاری انتخاباتی می شود که به عقیده بسیاری از کارشناسان بسیار حیاتی و تعیین  کننده است.

هفتم ژوئن امسال انتخابات مشابهی در ترکیه برگزار شد که هیچ کدام از احزاب ترکیه، به حد نصاب تشکیل دولت نرسیدند و دولت ائتلافی نیز در این کشور شکل نگرفت و قرار شد به جای آن انتخابات زودرس برگزار شود که زمان برگزاری آن، اول نوامبر (فردا) انتخاب شد.

حزب عدالت و توسعه در انتخاباتی که پنج ماه پیش برگزار شد نتوانست اکثریت کرسی ها را به دست آورد که از آن طریق بتواند به تنهایی کابینه ترکیه را تشکیل دهد.

سایت میدل ایست آنلاین امارات که مخالف گروه اخوان المسلمین است در گزارشی به انتخابات زودهنگام ترکیه پرداخته و نوشت: احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه که به پایان دوره نخست وزیری خود رسیده و سران 3 حزب بزرگ معارض در پارلمان ترکیه، امروز برای آخرین بار هواداران خود را با این امید جمع کردند که نتایج نظرسنجی هایی که جملگی آنها، تکرار نتایج صندوق های رای پنج ماه پیش را پیش بینی کرده اند، تکذیب شود.

در انتخابات پنج ماه پیش پارلمانی ترکیه هرچند که حزب عدالت و توسعه توانست 40.6 درصد آرا و 258 کرسی از مجموع 550 کرسی های پارلمانی را به خود اختصاص دهد اما نتوانست اکثریتی را که در انتخابات سال 2002 کسب کرده بود، کسب کند امری که حکایت از ریزش تدریجی آراء این حزب دارد.

بنابراین اردوغان اینک پس از سیزده سال سیطره بر قدرت در ترکیه، با چالشی بزرگ مواجه شده است و ناقوس خطر هرچند موقت برای آرمان های اردوغان که در صدد برخورداری از اختیارات مطلق در این کشور می باشد، به صدا در آمده است.

نتایج نظرسنجی ها حکایت از آن دارد که حزب عدالت و توسعه، 40 تا 43 درصد از آراء انتخابات فردا را کسب خواهد کرد که این نتیجه برای تشکیل دولت تک حزبی کافی نیست و اردوغان را ناچار خواهد کرد که بار دیگر برای تشکیل دولت ائتلافی تلاش کند.
انتخابات ترکیه در حالی برگزار می شود که تنش و خشونت در این کشور روند فزاینده ای به خود گرفته است.

از تابستان گذشته درگیری های مسلحانه ای که از سال 1984 بین افراد مسلح حزب کارگران کردستان (پ ک ک) و نیروهای ارتش ترک در جنوب شرق این کشور شروع شده بود، از سر گرفته شده است.

از سوی دیگر نقش منفی دولت اردوغان در حمایت از تروریست های داعش، بازگذاشتن مرزهای این کشور به روی تروریست های فعال در سوریه و تبدیل شدن مرز این کشور به ترانزیت عناصر تروریستی داعش که از سراسر دنیا برای جنگ عازم سوریه می شوند و نیز پاره ای سیاست های داخلی، این کشور را در ماه های اخیر با ناآرامی و تنش های روز افزون مواجه کرده است.

رشد فزاینده خشونت در ترکیه، نگرانی متحدان غربی این کشور از جمله اتحادیه اروپا را که با موج روز افزون آوارگان سوری از طریق خاک ترکیه مواجه می باشد، برانگیخته است.

این وضعیت و نیز اوضاع ناگوار اقتصادی، نظام اردوغان را در شرایطی دشوار قرار داده است و وعده های انتخاباتی حزب عدالت و توسعه بویژه وعده های امنیتی نیز چندان کارساز به نظر نمی رسد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها