انتخابات زودهنگام پارلمانی ترکیه آغاز شد

انتخابات زودهنگام پارلمانی ترکیه آغاز شد
يکشنبه 10 آبان 1394 - 09:31

العالم - انتخابات زودهنگام پارلمانی ترکیه از ساعت 8 صبح یکشنبه دهم آبان ماه، به وقت محلی در سایه امید حزب حاکم برای جبران شکست انتخابات خرداد ماه گذشته، در سراسراین کشور آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، 54 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در این انتخابات هستند و نظرسنجی ها حاکی از احتمال مشارکت 90 درصدی مردم ترکیه در این انتخابات است.

رقابت اصلی بین احزاب ترکیه در شهر استانبول است که به تنهایی 88 کرسی مجلس به این شهر اختصاص دارد. 

حزب حاکم عدالت و توسعه امیدوار است که اکثریت کرسی های پارلمان را در این دوره از آن خود کند این حزب در انتخاباتی که پنج ماه پیش برگزار شد نتوانست اکثریت کرسی ها را به دست آورد.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری و رهبر حزب عدالت و توسعه با اشاره به درگیری ارتش و نیروهای کرد گفته است که تنها کسب اکثریت کرسی ها از سوی این حزب می تواند انتظار رای دهندگان را در مورد بازگشت ثبات به کشور برآورده کند.

این در حالی است که مخالفان اردوغان معتقدند که پیروزی مطلق حزب عدالت و توسعه باعث تقویت گرایشات اقتدارگرایانه او می شود.

حزب چپگرای دموکراتیک خلق ها که پایگاهی قوی میان کردهای ترکیه دارد، در انتخابات پنج ماه پیش توانست برای اولین بار نمایندگانی به پارلمان ترکیه بفرستد.

انتخابات زودهنگام پارلمانی در ترکیه به این دلیل برگزار می‌شود که در انتخابات پنج ماه پیش ( 7 ژوئن)، حزب حاکم عدالت و توسعه، اکثریت مطلق خود را در پارلمان از دست داد و از تشکیل دولت بازماند. این حزب در نشست های متعدد با سایر احزاب پیروز نتوانست، اعتماد آنها را برای تشکیل دولت ائتلافی جلب کند به همین دلیل تنها راه موجود، برگزاری مجدد انتخابات بود.

نامزدهای مستقل یا وابسته به احزاب در این انتخابات برای تصاحب 550 کرسی پارلمان ترکیه با یکدیگر رقابت می‌کنند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها