وزیرخارجه عربستان: با روسیه برسراسد اختلاف داریم

وزیرخارجه عربستان: با روسیه برسراسد اختلاف داریم
يکشنبه 10 آبان 1394 - 12:36

العالم - وزیر امورخارجه عربستان سعودی گفت که امیدوار است آینده سوریه، آینده جدیدی بدون حضور بشار اسد، رییس جمهوری سوریه باشد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "عادل بن أحمد الجبير" پس از نشست با "انتونی بلنکن" معاون وزیر امور خارجه امریکا در گفت وگو با الریاض، به طرح آرزوهایش در باره سوریه پرداخت و افزود: بشار اسد نباید هیچ نقشی در آینده سوریه داشته باشد و اخراج نیروهای خارجی از سوریه نیز بررسی شود.

وی گفت: ما خواهان اجرایی شدن توافق ژنو سال 2012 مبتنی بر تشکیل شورای انتقالی متشکل از مخالفان و دولت سوریه هستیم تا این شورا مدیریت امور کشور و تعیین قانون اساسی جدید و زمینه چینی برای انتخابات سوریه را بر عهده داشته باشد.

وزیر خارجه عربستان سعودی اظهار داشت: راهکار سوریه هم اکنون مبتنی بر زمان و چگونگی کنارگذاشتن بشار اسد و انتقال سوریه به مرحله جدید بدون بشار اسد از راه اجرای اصولی است که در توافق ژنو 1 مورد توافق قرار گرفت.

الجبير همچنین با بیان این که مداخله روسیه تا اندازه ای مسایل را پیچیده کرده، گفت: با روسیه درباره این مساله و اهمیت اجرای توافق ژنو 1 مذاکره شد.

وی افزود: ما با آنان توافق داریم اما اختلاف در مذاکرات اخیر وین مربوط به زمان و چگونگی کنار گذاشتن بشار اسد از قدرت است ولی بر سر مسایل دیگر توافق وجود دارد، ما نیز تلاش می کنیم برای رسیدن به راهکاری در خصوص زمان کناره گیری بشار اسد، رایزنیهای بیشتری داشته باشیم.

الجبیر درباره آینده یمن نیز گفت: این کشور به دلیل کودتای نیروهای الحوثی (انصارالله) و نیروهای علی عبدالله صالح، رییس جمهوری پیشین یمن، و به دلیل سیاستهای ناکام علی عبدالله صالح در سه دهه، با رنج هایی مواجه شده اما این وضعیت در آینده خوب خواهد شد.

وی تاکید کرد که همکاری با همپیانان سعودی عضو کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و سایر کشورهای ائتلاف برای حمایت از مشروعیت یمن در زمینه ایجاد امنیت و ثبات در این کشور ادامه دارد.

وزیر خارجه عربستان سعودی مدعی شد که مداخله نظامی کشورهای ائتلاف { سعودی} به درخواست دولت قانونی {دولت مستعفی و فراری یمن} و متناسب با منشور سازمان ملل و بند 51 ، برای از بین بردن خطرات تهدید کننده عربستان و سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از سلاح های سنگین و موشکهای بالستیکی است که در اختیار حوثی ها قرار گرفته بود.

وی افزود: هدف دیگر مداخله نظامی، زمینه چینی برای ایجاد فرایند سیاسی بود که به راهکار مسالمت آمیزی در یمن بیانجامد که همه گروههای یمنی از آن خرسند باشند.

الجبیر: توافق هسته ای 1+5 با ایران مشکلات را حل نمی کند

الجبیر درباره توافق هسته ای میان کشورهای1+5 و ایران گفت: این توافق فقط یک مشکل را حل می کند اما سایر چالشهای منطقه مانند ادامه درگیری های رژیم صهیونیستی و فلسطین و مساله سوریه یا حوادث یمن و عراق یا آنچه مربوط به تروریسم است را حل نمی کند و مداخلات ایران در کشورهای منطقه هنوز ادامه دارد.

وی ابرازامیدواری کرد این توافق به تغییر سیاستهای ایران در قبال کشورهای منطقه بیانجامد و ایران سیاست حسن جوار و عدم مداخله در مسایل دیگر کشورهای منطقه را پیش بگیرد تا همگی با روابط ممتاز برای برقراری امنیت و ثبات در منطقه و دور کردن بسیاری از بحرانها و تنشهای کنونی منطقه همکاری کنیم.

پربیننده ترین خبرها