جراحت‌های عجیب و ناشناخته در بیمارستانهای یمن

يکشنبه 10 آبان 1394 - 19:43

وزارت بهداشت یمن اعلام کرد مدارک و شواهدی در دست دارد که نشان می دهد عربستان از انواع سلاحهای ممنوع در بمباران شهرها و مناطق مسکونی یمن استفاده کرده است.

خبرنگار شبکه العالم روز یکشنبه گزارش داد، بخش درمانی یمن با اعلام اینکه آمار قربانیان تجاوزات عربستان از مرز 21 هزار شهید و مجروح گذشته است، خواستار صدور مجوز ورود داروهای ضروری به کشور شد.
(شواهد استفاده عربستان از سلاحهای ممنوعه) عنوان کنفرانس مطبوعاتی بود که توسط مرکز حقوقی حقوق و توسعه با همکاری وزارت بهداشت یمن در صنعا پایتخت این کشور برگزار شد.

در این کنفرانس، شواهد و مدارکی دال بر مشاهده آثار سلاحهای ممنوعه بر روی بدن مجروحان در بیمارستانها ارائه شدند.

پزشکان که از درمان این مجروحان بازمانده اند برای شناسایی نوع این مجروحیت ها که گاه به دلیل برخورد اشعه و گازهای متصاعد شده از سلاحهای ممنوع به مرز سرطان رسیده، تقاضای کمک کرده اند.
"هاشم شرف الدین" نایب رئیس مرکز حقوقی حقوق و توسعه در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: پزشکان و متخصصان به هنگام معاینه مجروحین، متوجه موارد و حالات بسیار عجیب و ناشناخته ای از آسیب دیدگی شدند که با سوختگیهای عادی فرق داشتند.
در حالی که آمار قربانیان غیرنظامی بنا به گزارش وزارت بهداشت از 15648 نفر گذشته است، نبود دارو و جلوگیری از ورود آن به کشور در سایه تحریم موجود می تواند به مرگ افرادی بسیار بیشتر از این آمار منجر شود. زیرا واردات دارو 95 درصد از نیاز داخلی را تأمین می کند در حالی که تحریم باعث بروز کمبود 70درصدی در مقایسه با سال گذشته شده است و در شرایط فعلی نیاز کشور به دارو به شدت افزایش یافته است.
"محمد المدانی" نایب رئیس شورای عالی دارو هم در این کنفرانس گفت: یمن اکنون شاهد یک فاجعه است و این فاجعه به مرور زمان شدید و شدیدتر می شود.
المدانی افزود: برخی بازرگانان آماده وارد کردن دارو هستند اما ما از زمین و هوا و دریا محاصره شده ایم و محموله های بسیاری از دارو با کشتی وارد کشور شده و در بندر حدیده بارگیری شده اند اما جنگنده های سعودی همه آنها بمباران کرده اند. و اکنون ورود دارو از این بندر ممنوع شده است.
در بیانیه پایانی این کنفرانس بر ضرورت صدور مجوز برای وارد کردن دارو به کشور تأکید شده است و در این زمینه شرکت کنندگان در این کنفرانس از مجامع بین المللی تقاضای کمک کرده اند.
گفتنی است هم اکنون 600 بیمار کلیوی نیازمند دیالیز و 20 هزار بیمار سرطانی به دلیل فقدان دارو در آستانه مرگ قرار گرفته اند کما اینکه 50 درصد از مراکز بهداشتی و درمانی نیز به همین علت در حال تعطیل شدن هستند.
 

پربیننده ترین خبرها