اعدام آیت الله «نمر»؛ آغازی برای پایان لانه عنکبوت

اعدام آیت الله «نمر»؛ آغازی برای پایان لانه عنکبوت
جمعه 15 آبان 1394 - 12:29

حکم اعدام آیت الله «نمر باقر النمر» برای تأیید به «ملک سلمان» داده شده است، اما شاید وی سرانجام سرکوب قیام شعبانیه در عراق را برای تعقل کافی دانسته و تیر خلاص را بر پیکره نیمه جان آل سعود شلیک نکند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از مهر،  آیت الله «نمر باقر النمر» روحانی برجسته ۴۸ ساله شیعه در شهر«العوامیه» واقع در استان «قطیف» در شرق عربستان و مؤسس مرکز مذهب الامام القائم عج در آخرین دستگیری وی در سال ۲۰۱۲ به اعدام محکوم شده است.

دادگاه استیناف عربستان حکم اعدام وی را تأیید و قرار است پیش از اجرا به امضاء ملک سلمان برسد؛ اما پادشاه عربستان می داند که در صورت ارتکاب خطای راهبردی تأیید حکم اعدام ایشان، در واقع روند اضمحلال و فروپاشی سلطنت سُست خود را آغاز کرده است.

«محمد بن نایف بن عبدالعزیز» ولیعهد و وزیر کشور عربستان نیز به همین دلیل است که با خودداری از دخالت در تایید این حکم به دنبال تبرئه خود در دوران پسا اعدام بوده و قصد دارد تا از بدنام شدن خود در این راستا جلوگیری کرده و در نتیجه یک گام تا کسب قدرت نزدیک تر شود.

امضا و اجرای اعدام این عالم ربانی، پادشاهی موروثی و عاری از حقوق بشر عربستان را با مشکلات عدیده ایی مواجه خواهد ساخت که در این میان می توان به گزیده هایی اشاره نمود:

۱- مناطق شرقی عربستان به ویژه «عوامیه» و «قطیف» شاهد ناآرامی ها و اعتراضات گسترده شده و سیاست سرکوب این رژیم نخواهد توانست آن را آرام کند. این امر حاکمیت نوپای ملک سلمان را متزلزل می کند که در نهایت این آشوب های مشروع و برخاسته از پشتوانه اعتقادی مردم ضربات مهلکی را بر پیکره خشن آل سعود وارد خواهد آورد.

۲- برادران اهل تسنن بیشتر با ماهیت سیاست اختناق پیروان فرقه ضاله وهابیت آشنا شده و جرقه این آگاهی با اتکا به وحدت شیعه و سنی، خرمن پوشالی قصرهای سعودی را در هم خواهد شکاند.

۳- تضعیف آل سعود که پس از به قدرت رسیدن ملک سلمان با بی تدبیری هایی تسریع شده است، هر روز جنگ قدرت میان شاهزادگان درباری را بیشتر کرده تا جایی که درخواستها ی گذشته تعدادی از آنها برای برکناری پادشاه را با سرعت به پیش خواهد برد؛ چرا که اشراف زادگان دربار سعودی بهانه های دیگری مانند فشار ناشی از موج محکومیت های جهانی و بین المللی و نا آرامی های داخلی را به دلایل مخالفت های خود اضافه خواهند کرد.

۴- اعلام تأیید حکم از طرف دادگاه استیناف، موجی از محکومیتهای اهل تشیع و تسنن را نیز به همراه داشت تا جایی که بسیاری از آنان پادشاه را به تعقل در این امر دعوت کرده و در این خصوص هشدار داده اند. شیخ «ایمن ابوالخیر» روحانی ذی نفوذ مصری در این باره اعلام کرد: در هیچ کشور دنیا، یک نفر به علت بیان نظر و عقیده خود به اعدام محکوم نمی کنند. حکم شیخ نمر آثار منفی بر احساسات و عواطف مسلمانان برجای خواهد گذاشت. همچنین سازمان حقوق بشر اسلامی هم در یک درخواست فوری از رهبران جهان خواست برای جلوگیری از اجرای حکم وارد عمل شوند.

۵- این محکومیتها به عرصه جهان اسلام ختم نشده و سازمان ملل، اتحادیه اروپا، عفو بین الملل و... نیز با انتشار بیانیه هایی نسبت به اجرای حکم اعدام آیت الله نمر به عربستان هشدار داده و مستقیم و غیرمستقیم حکام بی خرد عربستان را از آن برحذر داشته اند.

آل سعود باید بدانند که اولین حکام مستبدی نیستند که رویای سرکوب خشن مقاومتهای مردمی در این کشور، بحرین، سوریه، عراق و... را در اذهان متوهم خود می پرورانند. پیشتر نیز قیام ۱۹۹۱ «شعبانیه» عراق با همدستی سازمان منافقین و دولت حاکم مخلوع عراق -صدام حسین- به طرز فجیعی سرکوب شده بود، اما اکنون نه از صدام خبری است و نه منافقین حال و روز بهتری از نابودی را دارند. قطعاً زمانی که صدام با اقتدار پوشالی خود «آیت الله صدر» و خواهر مکرمه ایشان «بنت الهدی» را به شهادت رساند، تصور می کرد با حمایتی که از سوی متحدین عرب وحامیان غربی خود دارد سالیان طولانی بر مسند نشسته و بلامنازع به حکمرانی ادامه خواهد داد؛ اما اینچنین نشد و نشان داد که سرکوب ها به ویژه سرکوب ایدئولوژی مبتنی بر تدین نتیجه ای جز پوچی و هلاکت در پی نخواهد داشت.

پادشاهی عربستان اتهامات شیخ نمر را همانند بازداشت های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸، مواردی از قبیل توهین به نظام، حمایت از انقلاب مردم بحرین، تحریک مردم و ... اعلام کرده است؛ اتهاماتی که تا کنون هیچ سندی برای اثبات آن ارائه نشده و تنها علت اصرار هیأت حاکمه بر این حکم، تفکرات یک جانبه وهابیون مبنی بر سرکوب هرگونه مخالفت نشان داده شده است.

از سویی به نظر نمی رسد  حکام بی تعقل سعودی، با اجرای این حکم بارقه های خشم آزادیخواهان در سراسر جهان را شعله ور سازند؛ چرا که ابتدای تجاوز به یمن نیز آنچنان با اطمینان از ادامه حملات سخن می گفتند که رؤیای فتح «عدن» و «صنعا» در مدتی کوتاه، به عبارتهای کلیشه ای شان مبدل شده بود. اما هفته گذشته «عادل الجبیر» از خاتمه این تهاجم خبر داد و با این اقدام ثابت کرد که بیانیه های نظامی پیشین توهمی بود که تعبیر شومی را به همراه داشت. اما از سوی دیگر، بی تدبیری سعودی ها در حوادثی چون تهاجم به زنان و کودکان یمنی، فاجعه منا، هم پیمانی با رژیم صهیونستی و حامیان دلارهای نفتیِ وهابیون عربستان اثبات کرده است که اینان اندک عاقبت اندیشی را در اذهان خود جای نداده اند؛ لذا حماقت آل سعود در اعدام این عالم مجاهد با توجه به اثبات فقدان درایتی که در آن ها دیده شده است محتمل است.

بنابراین، در گام اول بر عهده همه علماء اسلام اعم از شیعه و سنی است تا با ایجاد بدعتی با عنوان سرکوب شدید آزاد اندیشی مخالفت کرده و با اجرای حکم توسط طرفداران فرقه ضاله و جعلی وهابیت جلوگیری به عمل آورند. این گونه اقدامات موجب می شود تا دست نشانده های دیگری در منطقه جسارت تکرار مقابله با علماء را امری عادی تلقی کنند. دخالت مراکزی مانند «الازهر» در مقابله با بدعتهای مشابه مهم تلقی شده و مسلمانان جهان انتظار واکنش در این خصوص را دارند.

در گام دیگر، ضروری است تا با استفاده از شبکه های مجازی و کمپین های متعدد در این راستا اقدامات مؤثری انجام شده تا از این طریق تظاهر به خواب مدعیان حقوق بشر اندک تلنگری خورده و مجموعه عظیم خاندان قلدر آل سعود را تحت فشار قرار دهند.

پربیننده ترین خبرها