80 درصد عربستانی‌ها خانه ندارند

80 درصد عربستانی‌ها خانه ندارند
شنبه 16 آبان 1394 - 18:57

وزیر مسکن عربستان سعودی، نوع "تفکر" مردم این کشور را عامل بحران در بخش مسکن دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "ماجد الحقيل" وزیر مسکن عربستان سعودی که از زمان روی کارآمدن (درحدود چهار ماه قبل) سکوت سنگینی را درباره بحران مسکن در این کشور اختیار کرده بود، در اظهاراتی جنجال برانگیز ادعا کرد که در عربستان بحران مسکن وجود ندارد، بلکه با بحران "تفکر" در نزد شهروندان روبرو هستیم.

روزنامه الحیاة به نقل از "الحقیل" که در همایش مرکز مطالعات و تحقیقات و اطلاع رسانی "اسبار" در ریاض سخن می گفت، نوشت: "تفکر، بخش مهمی در حل مشکل مسکن است. مشکل مسکن، مشکل منابع و زمین نیست، بلکه مشکل تفکر است، اگر بتوانیم این مشکل را حل کنیم، خواهیم توانست که مشکل مسکن را نیز حل کنیم".

الحقیل افزود که برخی از مردم معتقدند که راه حل مشکل مسکن در صاحب خانه یا زمین شدن است، اما توجه به "فرهنگ اسکان" بالاتر از آن است.

این وزیر سعودی درسخنرانی خود حدود 50 بار از کلمه "فکر" استفاده کرد تا بحران مسکن را ناشی از نوع "تفکر" شهروندان بداند!

اما اظهارات وزیر سعودی با واکنش های متفاوتی اعم از انتقاد و تمسخر در شبکه های اجتماعی روبرو شد. "عبدالله الغذامی" درمطلبی تمسخرآمیز در توییتر نوشت " بله ، مشکل مسکن، مشکل تفکر است، اما چه تفکری! مشکل در نوع تفکر مسئولان بحران مسکن است".

"عادل الكلبانی" شیخ مشهور وهابی نیز با همان لحن مالوف خود نوشت: "بعد از اظهارات وزیر مسکن، پیشنهاد می کنم که شعار وزارت مسکن این باشد " زندگی دنیا جز کالایی که بهره گیری از آن مایه فریب است، چیزی نیست".

به نوشته روزنامه سعودی الحیاة، این اظهارات در حالی مطرح می شود که "عبدالله الحربی" عضو شورای مشورتی عربستان اخیراً اعلام کرد که 73 درصد از مردم عربستان خانه ندارند، و 30 درصد از آنان در منازلی "نامطلوب" زندگی می کنند.

از سوی دیگر عبدالله بخاری عضو کمیته مسکن و آب و خدمات عمومی در شورای مشورتی عربستان با استناد به گزارش های اداره املاک تاکید کرد که 60 درصد از عربستانی ها صاحب خانه نیستند. این در حالیست که کارشناسان املاک و مستغلات، آمار بی خانه ها را تا 80 درصد اعلام کرده اند.

 در چنین شرایطی وزیر مسکن سعودی "متهمی" جدید را در ارتباط با بحران مسکن درعربستان معرفی کرد؛ متهمی به نام "فکر" که هویت و تعریف مشخصی ندارد و همین مساله باعث می شود که قدرت دفاع از خود را نداشته باشد، اما از سوی مسئولان بخش مسکن در مظان اتهام قرار گیرد!

اما واکنش کارشناسان به اظهارات وزیر مسکن عربستان هم جالب بود؛ "خالد البواردی" نویسنده و کارشناس مسائل اقتصادی در این باره گفت: مشکل در سخنان وزیر مسکن نیست، مشکل در اقرار نکردن وی به اصل مشکل است و این مساله نگران کننده است.

"عبدالعزيز السويّد" کارشناس دیگر عربستانی دراین باره می گوید که تمجید بسیار کارشناسان املاک از وزیر مسکن در توییتر، به او ضرر بیشتری می رساند.

"عبدالحميد العمری" کارشناس مسائل اقتصادی نیز وزیر مسکن سعودی را خطاب قرار داد و به او گفت: اگر اراضی سفید (60 درصد از مساحت شهرها) را نمی بینی، این بدان معنا نیست که چشمان ما کور است".

وی اظهار داشت که وزیر مسکن با گفته های خود، از عاملان به وجود آمدن بحران مسکن، طرفداری کرده است.

اما "خالد العمار" بازرگان عربستانی هم دراین باره نوشت: با جناب وزیر موافقم. عامل بحران مسکن، بحران در فکر است؛ اما نه فکر مردم، بلکه مشکل ما در نحوه تفکر وزیر مسکن و مسئولان این وزارت خانه است".

پربیننده ترین خبرها