جاسوس‌بازی میان آلمان و آمریکا!

جاسوس‌بازی میان آلمان و آمریکا!
شنبه 16 آبان 1394 - 22:55

العالم - هفته نامه "دیراشپیگل" آلمان فاش کرد که سازمان اطلاعات برون مرزی آلمان (BND) از کشورهای همپیمان و دوست این کشور در اروپا، آمریکا، سازمان‌های بین المللی و هیات‌های دیپماتیک، جاسوسی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این نشریه آلمانی در شماره امروز (شنبه) خود نوشت: جاسوسی سازمان اطلاعات آلمان از دوستان و متحدانش به صورت کاملا برنامه ریزی شده صورت گرفته و دامنه این جاسوسی بسیار فراتر از آنچه پیشتر فاش شد، بوده است.

این مجله افزود: سازمان اطلاعات برون مرزی آلمان به صورت برنامه ریزی شده، از مقامات کشورهای دوست در سراسر جهان از جمله وزارت  کشور آمریکا، لهستان، اتریش، دانمارک، کرواسی و واتیکان، جاسوسی کرده است.

این سازمان به علاوه در عملیات شنود از هیات های دیپلماتیک آمریکا در سازمان ملل و اتحادیه اروپا و وزرات امور خارجه و دارایی آمریکا نقش داشته است.

اشپیگل با انتشار گزارشی در سایت اینترنتی خود خاطرنشان کرد که رسانه های آلمانی به موضوع جاسوسی سازمان اطلاعات آلمان از دوستان و متحدان این کشور در سراسر جهان پرداخته و تاکید کرده اند که اطلاعات برون مرزی آلمان به خواست خود دست به این اقدام زده است نه به درخواست سرویس امنیت ملی آمریکا.

سازمان اطلاعات برون مرزی آلمان پس از فاش شدن همکاریش با سرویس اطلاعات آمریکا برای جاسوسی از سازمان ها و شرکت های اروپایی و حتی آلمانی در سال جاری، با موج شدید انتقادات مواجه شد.

به نوشته اشپیگل، هیات های دیپلماتیک اروپایی و آمریکا مستقر در آلمان از جمله هیات هایی از کشورهای فرانسه، انگلیس، سوئد، پرتغال، یونان، اسپانیا، ایتالیا، اتریش، سوئیس و حتی واتیکان محور تمرکز فعالیت های جاسوسی سازمان اطلاعات برون مرزی آلمان بوده اند.

بر اساس این گزارش، سازمان های بین المللی و غیردولتی از جمله موسسات بین المللی "کر اینترنشنال"، آکسفام و سازمان بین المللی صلیب سرخ، در معرض جاسوسی آلمان بوده و حتی این جاسوسی، آدرس پست الکترونیکی، شماره تلفن و فکس دیپلمات ها را نیز شامل شده است.

خاطرنشان می شود که افشاگری "ادوارد اسنودن" کارمند سابق "سیا" در خصوص وجود شبکه گسترده آمریکایی شنود گفت وگوهای تلفنی و تماس های اینترنتی مقامات آلمانی از جمله تلفن همراه مرکل صدر اعظم آلمان، باعث جنجال گسترده در محافل سیاسی و دیپلماتیک شد و روابط دو کشور را تحت تاثیر قرار داد.

از سوی دیگر با افشاگری های سایت ویکیلیکس مشخص شد که این جاسوسی آمریکایی ها، به صدراعظم آلمان محدود نشده و فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه وقت آلمان و یوشکا فیشر معاون صدراعظم این کشور را نیز شامل شده است.

پربیننده ترین خبرها