درخواست استاندار برکنار شده عراقی چه بود؟

درخواست استاندار برکنار شده عراقی چه بود؟
سه شنبه 19 آبان 1394 - 10:24

العالم - پس از حیدر العبادی، اینک رییس منطقه کردستان عراق نیز با درخواست استاندار برکنار شده نینوا برای به دست گرفتن فرماندهی نیروهای داوطب مردمی در آزادی این استان مخالفت کرد.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، عبدالرحمن اللویزی، نماینده استان نینوا در پارلمان عراق فاش کرد که مسعود بارزانی، رییس منطقه کردستان عراق، درخواست اثیل النجیفی،استاندار برکنار شده نینوا، را برای فرماندهی نیروهای داوطلب مردمی در آزادسازی این استان رد کرده است.

اللویزی، عضو اتحادیه نیروهای ملی در پارلمان عراق و نماینده استان نینوا به سایت سومریه نیوز گفت: اثیل النجیفی دو درخواست یکی به حیدر العبادی نخست وزیر عراق و دیگری به مسعود بارزانی رییس منطقه کردستان عراق فرستاده و در آنان خواسته است که فرمانده نیروهای داوطلب مردمی (الحشد الشعبی) را در اراضی آزاد شده استان نینوا به او بسپارند.

وی افزود: پیشتر، حیدر العبادی این درخواست را رد و هفته گذشته نیز بارزانی نیز با این درخواست مخالفت کرد.

اللویزی تصریح کرد: 134 هزار نیروی داوطلب مردمی در ناحیه زیلکان از نواحی آزاد شده استان نینوا وابسته به مرکز نیروهای داوطلب مردمی و دفتر نخست وزیری حضور دارند.

وی گفت: اثیل النجیفی به نام گذاری این نیروها با عنوان "الحشد الشعبی" ( نیروهای داوطلب مردمی) انتقاد دارد و  این نیروها را "الحشد الوطنی" (نیروهای داوطلب ملی) می خواند.

اللویزی افزود: به غیر از نیروهای داوطلب مردمی، جنگجویان عشایر الجبور و اللهیب و السبعاویین در جنوب استان و عشیره الشمر در منطقه ربیعه مستقر هستند و جنگجویان عشایر در آزادسازی مناطق و نگهداری آن پس از آزاد سازی نقش دارند.

اثیل النجیفی در 28 ماه مه سال 2015 میلادی علت استعفا از منصب خود را مخالفتش با مشارکت دادن نیروهای داوطلب مردمی در آزادسازی موصل مرکز استان نیتوا اعلام و خاطرنشان کرده بود که او با خواست اهالی استان نینوا سمت گرفته است و با تصمیم ائتلاف دولت قانون برکنار شده است.

گروه تروریستی داعش از ژوئن سال 2014 میلادی شهر موصل و شماری از مناطق استان نینوا را به کنترل خود در آورده است.

این درحالی است که نیروهای امنیتی با حمایت نیروهای داوطلب مردمی در صدد آزادسازی این مناطق از دست داعش هستند.

در زمان کنترل داعش بر موصل و شماری از مناطق استان نینوا، برخی منابع خبری فاش کردند که اثیل النجیفی استاندار وقت نینوا به سرعت از شهر موصل گریخته است و نوعی همدستی در این امر بین او و برخی فرماندهان نظامی در این شهر وجود داشته است.

پربیننده ترین خبرها