نوشداروی انگلیس پس از کشتار گسترده مردم یمن!

نوشداروی انگلیس پس از کشتار گسترده مردم یمن!
چهارشنبه 20 آبان 1394 - 18:17

العالم - وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد در صورتی که تحقیقات ثابت کند ریاض قوانین بین المللی حقوق بشر را در جنگ علیه یمن نقض کرده صادرات اسلحه به عربستان متوقف خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری العالم فیلیپ هاموند در یک برنامه تلویزیونی در مجمع رادیو و تلویزیون انگلیس گفت که سعودی ها ارتکاب هر نوع نقض حقوق بین المللی را در جنگ یمن انکار می کنند؛ ولی ما باید در این مورد تحقیق کنیم.

وی افزود: ما نیازمند همکاری با سعودی ها هستیم تا بفهمیم آیا به قوانین بین المللی متعهد بوده اند یا خیر و در صورتی که عدم تعهد آنها ثابت شود مجوز صادرات اسلحه به عربستان را لغو می کنیم.

در گزارش سال 2013 پارلمان انگلیس آمده که این کشور مجوز صادرات اسلحه به عربستان را که ارزشی معادل 4 میلیارد پوند دارد در بازه زمانی 2007-2014 صادر کرده است.

سازمان عفو بین الملل اعلام کرد که ائتلاف عربی به رهبری عربستان، با استفاده از بمب های ممنوعه خوشه ای، بیشترین تعداد قربانی را از میان ملت یمن داشته است.

هاموند گفت که می داند عربستان با اسلحه ای که از انگلیس دریافت کرده است به یمن حمله ور شد، اما مهم این است که این اسلحه به شکل قانونی و براساس قوانین بین المللی حقوق بشر استفاده شده باشد که این موضوع را از نزدیک بررسی خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد که در سفر اخیرش به عربستان موضوع استفاده از سلاح را با مقام های عربستانی در میان گذاشته است.

براساس آمار و اطلاعاتی که دو نشریه انگلیسی گاردین و ساندی تایمز اخیر منتشر کرده اند اکنون عربستان سعودی اصلی ترین بازار سلاح های انگلیسی و اولویت اصلی لندن در این زمینه است. این نشریات فاش می کنند که دولت لندن با سعودی ها در زمینه هایی غیر از اسلحه نیز وارد معامله شده است؛ قراردادهایی در زمینه های امنیتی، قضایی و حتی حوزه سلامت نیز میان دو کشور به امضا رسیده است.

مایا فوآ رییس بنیاد غیردولتی و حقوی بشری مبارزه با قانون اعدام معتقد است انگلستان با یکی از بدترین و بدسابقه ترین کشورها در زمینه های حقوق بشری وارد معاملات بزرگ شده است؛ وزرای دولت لندن باید هرچه زودتر در مورد این قراردادها به افکار عمومی کشور توضیح دهند.

اکنون بریتانیا با ۳۶ درصد صادرات سلاح به عربستان سعودی، درحقیقت بزرگترین تامین کننده اسلحه برای این رژیم است. از سال ۲۰۱۰ که محافظه کاران در انگلیس به قدرت رسیده اند بیش از ۴ میلیارد پوند سلاح به عربستان فروخته شده و مجموعا ۲۴۰ مستشار نظامی نیز برای آموزش به این کشور اعزام شده اند. تنها در یکی از این قراردادها ۲۲ جت هاوک انگلیسی به ارزش ۶/۱ میلیارد پوند به عربستان فروخته شده که از فروردین ماه امسال تاکنون درحال بمباران مردم یمن هستند.

پربیننده ترین خبرها