ترکیه .. آغاز دوبارۀ جنگ در مناطق کردنشین

ترکیه .. آغاز دوبارۀ جنگ در مناطق کردنشین
پنج‌شنبه 21 آبان 1394 - 10:32

قانون منع آمد و شد، خشم اهالی سیلوان را برانگیخته و نماینده این شهر در پارلمان ترکیه، وارد کردن تانک به مناطق مسکونی را به مثابه اعلام جنگ علیه مردم دانسته است.

اینجا ترکیه است؛ شهرسیلوان واقع در جنوب شرقی این کشور. جنازه، مجروحین، درگیری، موانع، تعقیب و گریز و بازداشت افراد و منع رفت و آمد و داستانسرایی های دولتی در توجیه گلوله باران و وضع تدابیر نظامی برای تعقیب تروریستها و باز پس گیری سه محله ای که از تسلط دولت خارج شد اند، همه و همه تصاویر پر تکرار این روزها هستند. 

ساکنان محلی می گویند که به خاطر مواضع سیاسی خود و مخالفت با حزب حاکم عدالت و توسعه از هشت روز پیش در خانه های خود زندانی شده اند. حتی در بدبینانه ترین پیش بینی ها، کسی تصور نمی کرد که کار کشور به جنگ داخلی بکشد.

این شهر هر روز شاهد درگیری است و هر روز عده ای از شهروندان کشته می شوند و هیچ حرفی از آتش بس و میانجی گری و آشتی در این مقطع زمانی در بین نیست. با برگزاری انتخاباتی که امتیازاتی بیش از حد انتظار حزب حاکم برای آن ایجاد کرد، فرآیند سیاسی دیگر قادر به مهار بحران در کشور که ریشه در دهها سال منازعه و اختلاف دارد نیست.

سیلوان، تنها یک نمونه از حوادث جاری در جنوب شرق ترکیه که به رغم سرکوب رسانه ای، به خوبی قابل مشاهده است. در شهرک سیلوبی نیز، در حمله موشکی و سپس حمله با تفنگهای خودکار سه نفر از افراد پلیس ترکیه کشته شده و تعدادی نیز مجروح شدند همچنین یک اتومبیل بمبگذاری شده نیز در حین عبور یک زرهپوش در استان ماردین منفجر شد در این انفجار یکی از کارکنان شهرداری کشته شده و یک پلیس مجروح شد. جنگنده های ترکیه نیز به مواضع حزب کارگران کردستان در داخل ترکیه مجاور مرزهای شمالی عراق حمله کردند.

فرماندار محلی سیلوان، به بهانه حمایت از شهروندان در مقابل حملات یگانهایی از پلیس ویژه ترکیه که با پشتیبانی تانکها صورت می گیرد قانون منع آمد و شد را اجرا کرده است. این مسأله خشم اهالی را برانگیخته است. نماینده این شهر در پارلمان ترکیه که از حزب خلق دموکرات به پارلمان راه یافته است، وارد کردن تانک به مناطق مسکونی را به مثابه اعلام جنگ علیه مردم دانسته است.

گفتنی است اوضاع این منطقه پیوسته رو به وخامت دارد و افراد مسلح وابسته به جنبش جوانان ملی انقلابی نزدیک به حزب کارگران کردستان، برای متوقف کردن حرکت پلیس ترکیه و جلوگیری از ورود آنها ب برخی محله ها، اقدام به حفر سنگر و ایجاد موانع کرده اند گو اینکه پلیس تک تیراندازان خود را در نزدیکی این محله ها مستقر کرده است و همین امر ترس از نرسیدن مواد غذایی به آنجا را ایجاد کرده است. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها