نبرد فهرست ها قبل از برگزاری نشست وین

پنج‌شنبه 21 آبان 1394 - 22:52

وین (العالم) ـ کمیته مقدماتی گفت وگوهای وین در مورد سوریه با بررسی فهرست گروهک های تروریست و فهرست سوری های شرکت کننده در هیئت یکپارچه اپوزسیون سوریه، آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، وزیران خارجه آمریکا و روسیه به توافق رسیدند که هدف از گفت وگوها تقویت گفتمان میان سوری ها با مشارکت نیروهای تاثیرگذار باشد.
دو روز مانده به آغاز گفت وگوها در وین ، مشکلاتی بر آن سایه افکنده که می بایست حل و فصل شوند، اختلاف نظرهای موجود نیازمند امتیازدهی و اتخاذ تصمیمات شجاعانه و سرنوشت ساز از سوی طرفهای ذیربط است.

یکی از مسائل مورد اختلاف، مشخص شدن فهرست گروههای مسلح به دو دسته میانه رو و تروریستی است، که بر اساس همین فهرستها قرار است از میانه روها برای شرکت در مذاکرات دعوت به عمل آید و با تروریست ها بطور یکپارچه مقابله شود.
کمبود زمان و وجود پرونده های بسیار جهت حل و فصل مشکلات، بسیاری از دیپلماتها را واداشت تا قبل از وزیران خود به منظور بررسی مکانیزم های تضیمن کننده توافق های آتی رهسپار وین شوند.
شمار گروههای مسلح در سوریه تقریبا به هزار گروه و دسته بالغ می گردد، که در بردارنده 120 هزار مسلح خارجی هستند . این موضوع مذاکره کنندگان را وامی دارد تا به گروههای کوچک نپردازند و فقط موضع کشورهای ذیربط در مورد گروههای مسلح بزرگی مانند جیش الاسلام به سرکردگی زهران علوش مشخص شود که مورد حمایت مالی عربستان است.

همچنین وضعیت گروههای موسوم به فيلق الشام والاتحاد الإسلامي لأجناد الشام و فيلق الرحمن که مورد حمایت مالی قطر و ترکیه هستند، باید مشخص شود. علاوه بر آن باید به گروههای شش گانه به ویژه جند الاقصی تشکیل دهنده جیش الفتح اشاره کرد.
اجتماع کنندگان در وین همچنین فهرست هایی در خصوص دو کمیته مشورتهای اصلاحات سیاسی و امنیتی دی میستورا و هیات سوری ارائه خواهند داد که قرار است با دولت سوریه به مذاکره بپردازند.
اطلاعات رسیده حاکی است عربستان مایل است فهرستی شامل 25 اسم از شخصیتها و گروه های وابسته به خود از جمله اسامی مخالفان نزدیک به مسکو به ویژه قدری جمیل ارائه دهد. مصر نیز فهرستی شامل ده اسم ارائه خواهد کرد.
پیش بینی می شود روسیه فهرست در بردارنده 38 اسم ارائه دهد که شامل افرادی است که مسکو از آنها برای شرکت در دو کنفرانس اول و دوم خود در سال جاری میلادی از آنها دعوت به عمل آورد. این فهرست روسای سابق به اصطلاح ائتلاف مخالف یعنی احمد جربا و احمد معاذ الخطیب و هادی البحره  و رییس کنونی ائتلاف خالد خوجا را در برمی گیرد. 
علیرغم دشوار بودن پیش بینی در مورد فهرست های برون آمده از درون گفت وگوهای وین ، ناظران معتقدند که هنوز زود است بتوان از دستیابی به یک توافق فراگیر سخن گفت به ویژه با توجه به وجود برخی از کشورهای منطقه که می خواهند در مذاکرات کارشکنی کرده و نتایج آن را قبل از اعلام درهم بریزند.

پربیننده ترین خبرها