آیا سعودی ها موفق به مقابله با کودتا می شوند؟

آیا سعودی ها موفق به مقابله با کودتا می شوند؟
جمعه 22 آبان 1394 - 21:07

العالم - یک روزنامه انگلیسی از برنامه تغییرات در نظام آل سعود برای مقابله با فشارهای خارجی خبر داد و نوشت که احتمالا برنامه ای برای کودتا در این کشور وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به دنبال افزایش گزارش ها درباره وجود دو دستگی در میان افراد خاندان آل سعود درعربستان، روزنامه دیلی تلگراف از برنامه ای برای ایجاد تغییرات در این کشور برای مقابله با گزارش هایی درباره کودتا و همچنین فشارهای خارجی خبرداد.

روزنامه دیلی تلگراف چاپ لندن با انتشار گزارشی به قلم ریچارد اسپنسر دبیر بخش خاورمیانه این روزنامه تحت عنوان "تغییرات درعربستان برای آرام کردن شهروندان مشتاق تغییرات" نوشت: عربستان سعودی طرحی برای اصلاحات در این کشور شامل وضعیت اقتصادی، نقش زنان و دادن مجوز به سازمان های حقوق بشری برای ورود به این کشور برای اولین بار، تهیه کرده است.

براساس این گزارش، مشاوران ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان و پسرش طی یک اقدام بی سابقه، روزنامه دیلی تلگراف را در جریان طرح آینده دولت این کشور قرار داده اند.

"تغییرات بزرگی که در خاندان حاکم عربستان از زمان روی کار آمدن ملک سلمان در ژانویه گذشته انجام گرفته است از جمله برکنار کردن شاهزادگان سالخورده و ولیعهد سابق با مخالفت هایی مواجه شده است."

به گفته دیلی تلگراف، طرح مذکور، کاهش بودجه، افزایش نقش و جایگاه بخش دولتی و اصلاح روش حکومتداری در این کشور را شامل خواهد شد.

به نوشته این گزارش، تغییرات بزرگی که در خاندان حاکم عربستان از زمان روی کار آمدن ملک سلمان در ژانویه گذشته انجام گرفته است از جمله برکنار کردن شاهزادگان سالخورده و ولیعهد سابق با مخالفت هایی مواجه شده است. به نوشته این روزنامه گمان هایی وجود دارد مبنی بر اینکه برخی از شاهزادگان خشمگین، درصدد توطئه برای برکناری ملک سلمان و روی کار آوردن یکی دیگر از برادرانش به جای وی هستند.

اسپنسر می افزاید: در بیانیه ای که روزنامه دیلی تلگراف از آن اطلاع یافته، آمده است روش حکومتداری عربستان که از زمان تأسیس آن ثابت مانده است، باید تغییر کند ... رسانه ها از بحران در خاندان حاکم سخن می گویند. اما فراموش کرده اند با ملت عربستان که تشنه تغییرات و اصلاحات اقتصادی هستند سخن بگویند.

به گفته دیلی تلگراف در این بیانیه آمده است ملت عربستان خواستار، تدوین مجدد اصولی هستند که عربستان براساس آن، بنا شده است و این امر جز با ایجاد تغییرات در کشور، ممکن نخواهد بود. همچنین دولت عربستان، تا حدودی به وجهه نامناسب این کشور به ویژه در زمینه حقوق زنان اذعان دارد و براساس این بیانیه مقامات ریاض اعلام داشته اند که در زمینه حقوق زنان، زیان فراوانی در افکار عمومی جهان دیده اند. اما این امر کاملا عادلانه بوده است. زیرا دولت عربستان هیچ گونه تغییراتی در زمینه روش تعامل با موضوع زن ایجاد نکرده است.

یادآور می شود به دنبال کودتای آرام ملک سلمان در داخل خاندان آل سعود و برکناری برادرش مقرن بن عبد العزیز از ولایتعهدی و همچنین کنار گذاشتن پسران ملک عبدالله پادشاه سابق و فرزندان سلطان بن عبدالعزیز ولیعهد اسبق این کشور و همچنین حذف پسران ملک فیصل، پسراول ملک عبدالعزیز از قدرت و حمله به یمن، باعث ایجاد نارضایتی در میان فرماندهان ارتش و خاندان حاکم و سرمایه داران این کشور درباره سیاست هایش شد.

پربیننده ترین خبرها