نگرانی از فروش بمب‌های هوشمند آمریکا به عربستان

نگرانی از فروش بمب‌های هوشمند آمریکا به عربستان
سه شنبه 26 آبان 1394 - 23:17

واشنگتن، (العالم) – قرارداد فروش سلاح که به تازگی میان آمریکا و عربستان منعقد شده، نگرانی سازمان‌های حقوق بشری را برانگیخته است.

به گزارش خبرنگار العالم، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که وزارت خارجه این کشور با قرارداد جدیدی موافقت کرده است که بر اساس آن بمب های هوشمند به مبلغ یک میلیارد و 29 میلیون دلار به عربستان (به عنوان بزرگ ترین مشتری اسلحه آمریکا) فروخته خواهد شد تا نقص تجهیزات این کشور که در جریان جنگ یمن ایجاد شده، جبران شود.

مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخی دیپلماتیک به سوالی درباره آثار این قرارداد، به گفتن این جمله اکتفا کرد که "راه حل منازعه یمن نمی تواند نظامی باشد".

پنتاگون نیز خاطرنشان کرد که تجهیز نیروهای سعودی به این سلاحها بر قدرت بازدارندگی عربستان در برابر دشمنانش خواهد افزود ضمن آن که آمریکا را به پشتیبانی نیروهای هوایی سعودی در زمان حاضر و آینده ملزم می کند.

پنتاگون همچنین مدعی شد که این قرارداد ثبات در منطقه را افزایش می دهد و تجهیزات نظامی عربستان به دلیل استفاده در عملیات علیه تروریسم ضعیف شده است!

پیش از این نیز آمریکا در ماه سپتامبر با فروش 600 موشک دفاعی هوایی از نوع پاتریوت با ارزشی معادل بیش از 5 میلیارد دلار و در ماه گذشته نیز با فروش 4 کشتی جنگی از نوع لیتورال به ارزش 11 میلیارد و 25 میلیون دلار موافقت کرده بود.

درخواست عربستان از آمریکا شامل بیش از 22 هزار موشک زمین به هوا، موشک های هدایت شونده، بمب های هوشمند، معمولی و هدایت شونده با لیزر، 1500 بمب شکافنده که قادر به شکافتن استحکامات و یا اهداف زیر زمینی است.

علاوه بر اینها 6300 موشک هدایت شونده از نوع پاونی 2 و 3 نیز در این لیست جای دارد و آل سعود علاوه بر همه این تجهیزات به فناوری دست خواهد یافت که بتواند موشک ها را از طریق ماهواره هدایت کند و بمب های قدیمی را به اسلحه ای با هدایت دقیق از طریق جی پی اس تبدیل کند.

پربیننده ترین خبرها