چامسکی از نگاه دوگانه به تروریسم انتقاد کرد

قضاوت متفاوت آمریکا از دو یازده سپتامبر درتاریخ!+فیلم

چهارشنبه 27 آبان 1394 - 22:40

العالم - نوام چامسکی نظریه پرداز بزرگ آمریکایی از رفتار دوگانه غرب و بخصوص آمریکا با جرایم و فعالیت های تروریستی در جهان انتقاد کرد و مهمترین مثال دراین زمینه را رفتار دو گانه مقام های کاخ سفید با 2 " یازده سپتامبر" در تاریخ بشریت دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، چامسکی در گفت و گویی تاکید کرد: زمانی که از تروریسم سخن می گوییم منظورمان اقدام های طرف مقابل است، و هرگز رفتار خودمان را ارزیابی نمی کنیم. جنایت دشمنان علیه ما، بسیار زشت و اشتباه است؛ اما رفتار ما در تعامل با آنها نیز ساده نبوده است.

زبانشناس و نظریه پردازامریکایی با انتقاد از روش برخورد امریکا در تعامل با طرف های متهم به تروریسم گفت: 11 سپتامبر یک حمله تروریستی بسیار بزرگ و شاید بزرگترین حمله تروریستی طول تاریخ بوده است. اما فرضا اگر القاعده می توانست واشنگتن و کاخ سفید را منفجر ورئیس جمهوری امریکا را بکشد و نظام دیکتاتوری نظامی خشنی سرکار بیاورد و شماری ازاقتصاددانان را حاکم نماید که کشور را به بدترین وضعیت اقتصادی دچار کنند، جنایت بسیار بزرگتری رقم می خورد.

وی در ادامه افزود: این وضعیت که به آن اشاره کردم ساخته و پرداخته ذهن من نیست. بلکه چنین جنایتی عملا به وقوع پیوسته است که از آن به 11 سپتامبر اولیه در امریکای جنوبی و به ویژه در شیلی یاد می شود.

اشاره چامسکی به ماجرای کودتای خونین ژنرال اگوستو پینوشه علیه آلنده رئیس جمهوری شیلی در سال  1973 بود که با حمایت جدی واشنگتن انجام و منجر به کشته شدن آلنده و هزاران تن از اطرافیان و هوادارانش شد.

در ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۳ دولت آلنده با کودتای نظامی به رهبری ژنرال پینوشه، فرمانده ارتش، سرنگون شد. اسناد فراوانی حاکی از حمایت و پشتیبانی دولت وقت ایالات متحده از این کودتا وجود دارد.

چامسکی با اشاره به نقش جنایتکارانه امریکا در حمایت از کودتای خونین و رژیم دیکتاتور حاکم بر شیلی پس از کودتا گفت: چه کسانی در جنایت 11 سپتامبر اولیه دست داشتند؟ یافتن آنها کار سختی نیست. آنها در واقع در لندن، واشنگتن و مناطق دیگری بودند که ذکر آنها خارج از موضوع این برنامه است. اما این امر، بدان معنی است که [در نظر سردمداران غرب] یک اصل ایدئولوژیک وجود دارد بدین معنی که نه تنها باید جنایت های خودشان را نادیده بگیرند بلکه درباره جنایت های دیگران بزرگنمایی و درباره اعتبارشان تشکیک نماید و با کلیه اقداماتشان مخالفت کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها