واکنش مرجعیت عراق به حوادث طوزخورماتو

واکنش مرجعیت عراق به حوادث طوزخورماتو
شنبه 30 آبان 1394 - 12:01

مرجعیت عراق، بر ضرورت جلوگیری از تکرار درگیری های داخلی میان نیروهای عراقی در منطقه طوزخورماتو تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شیخ عبدالمهدی الکربلایی، خطیب جمعۀ حرم امام حسین علیه السلام، اظهار داشت: چالش اصلی و اساسیِ پیش روی ملت عراق، اعم از همه طایفه ها و قومیت ها؛ جنگ با داعش و تفکر و شیوۀ خونینِ این گروه است که دو نمونۀ آخر از جنایت های آن ها یعنی منفجر کردن هواپیمای روسی و همچنین انفجارهای تروریستی بیروت و پاریس، چشم جهانیان را خیره کرد. تقدیر عراقی ها آن است که در خط مقدم کسانی باشند که با این تروریست ها می جنگند و در نابود کردن آنان نقشی ایفا کنند و در این راه هم به پیروزی های مهمی دست یافتند.

وی بر ضرورت اتحاد همه جریان ها و تشکل ها و بسیج کردن همه امکانات و توانمندی هایشان در جنگی واحد ضد تروریست ها تاکید کرد و گفت: همه باید تلاش کنند که از انحراف جنگ از مسیر درست جلوگیری کنند و مجالی برای فتنه انگیزی و آتش افروزی میان آحاد ملت بجا نگذارند، زیرا هیچ کس جز گروه های تروریست از این مساله بهره نمی برد.

خطیب جمعۀ کربلا خاطر نشان کرد: درگیری ها و خشونت ها و ویرانگری هایی که در طوزخورماتو اتفاق افتاد، شاخصی مهم است که عُقلای همه طرف ها باید تمام تدابیر لازم را اتخاذ کنند تا از تکرار آن جلوگیری کنند و همزیستی مسالمت آمیز میان همه جریان ها بر اساس حاکمیت قانون و احترام به یکدیگر و محترم شمردن زندگیِ عزتمندانه در امنیت و ثبات را حفظ کنند.

وی افزود: کسانی که زمام امور را در دست دارند نباید از شرایط کنونی برای تحمیل قرارگیری در برابر عمل انجام شده در برخی از مناطق بر اساس دیدگاه ها و تصوراتشان استفاده کنند، زیرا این کار به بروز پیچیدگی هایی منجر می شود که بازندۀ همگان خواهند بود، بنابراین باید بر ادامه همزیستی مشترک بر پایه حفظ قوانین توسط همگان، پافشاری کرد.

گفتنی است که منطقه طوزخورماتو، از پنج شنبه، عرصه درگیری میان نیروهای پیشمرگه و بسیج ترکمانی بود که در آن علاوه بر کشته و زخمی شدن نیروهایی از دو طرف، خسارت های سنگینی به شماری از ساختمان ها و منازل مسکونی نیز وارد شد.

به منظور حل این مشکل، کمیته بحران تشکیل شد و این کمیته، روز یک شنبه توافقنامه ای برای پایان دادن به درگیری میان دو طرف تنظیم کرد که یکی از مهم ترین بندهای آن، واگذاری امنیت و ثبات منطقه به پلیس طوزخورماتو است.

26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها