عربستان، مهمترین منبع مالی تروریستها درجهان

عربستان، مهمترین منبع مالی تروریستها درجهان
دوشنبه 2 آذر 1394 - 15:20

تحلیل گران سیاسی تاکید دارند که عربستان سعودی مهم ترین منبع تامین مالی گروههای تروریستی در سراسر جهان است و کشورهای غربی باید در رابطه خود با این کشور تجدید نظر کنند.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از خبرگزاری سبأنت، شماری از ناظران و تحلیلگران سیاسی تاکید کردند که عربستان با تامین هزینه بسیاری از برنامه های افراطی که مسلمانان را در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی هدف قرار می دهد، نقش اصلی را در زمینه سازی حملات چندی پیش پاریس ایفا کرده است.  

این ناظران و تحلیل گران سیاسی از کشورهای غربی خواستند در روابط خود با عربستان به عنوان «مهم ترین منبع تامین مالی گروههای تروریستی در سراسر جهان» تجدید نظر کنند.

تحلیلگران در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفتند با این وجود، فرانسه جرات مقابله با عربستان را ندارد زیرا به نفت عربستان و درآمدهای حاصل از فروش گسترده سلاح به ریاض نیازمند است.

علی الاحمد، مدیر موسسه امور خلیج فارس و تحلیل گر سیاسی سعودی، در مصاحبه با این خبرگزاری گفت: بخش زیادی از افراط گرایی در فرانسه از سوی هم پیمانان این کشور در خلیج فارس تامین مالی می شود.

وی افزود: تجارت بین دو کشور و قراردادهای تسلیحاتی باعث شده است دولت های فرانسه از نقش عربستان چشم پوشی کنند.

علی الاحمد اظهار داشت: دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس نیز با قراردادهای سودآور برای پاریس، از آن سلاح می خرند تا به مقامات این کشور انگیزه بدهند که روند تامین مالی شبکه ها و جریان های تند رو را نادیده بگیرند. آمریکا نیز از همین تردید و درنگ برای افشای نقش عربستان در شعله ور کردن آتش افرط گرایی رنج می برد.

وی در این زمینه به مناظره انتخاباتی در آمریکا اشاره کرد که در آن هیلاری کلینتون از ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس خواست موضعی علیه افراط گرایی اتخاذ کنند اما به دست داشتن عربستان در این زمینه اشاره ای نکرد.

علی الاحمد گفت: کلینتون به علت پولی که از عربستان و کشورهای شورای همکاری دریافت کرده، تسلیم شده و به این اقدام تن داده است.  

از سوی دیگر دان لازار نویسنده آمریکایی و کارشناس مسایل حمایت مالی از تروریسم در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک خاطرنشان کرد، فرانسه و آمریکا به دنبال حملات پاریس نیاز دارند که در روابط سودآور طولانی مدت خود با عربستان بازنگری کنند.

وی بازنگری در روابط با عربستان را بسیار مهم دانست و تاکید کرد که عربستان به همراه کشورهای حاشیه خلیج فارس، مهم ترین منبع حمایت مالی از گروههای تروریستی در سراسر جهان است.

"دان لازار" گفت: هیلاری کلینتون در دسامبر 2009 که وزیر خارجه آمریکا بود در یادداشت دیپلماتیک محرمانه ای یادآور شد که کمک کنندگان در عربستان مهم ترین منبع حمایت مالی از گروههای تروریستی در سراسر جهان به شمار می روند.

وی به سخنان جو بایدن معاون رییس جمهور آمریکا، در حضور دانشجویان دانشگاه هاروارد در اکتبر 2014 اشاره کرد که در آن گفته بود سعودی ها و اماراتی ها صدها میلیون دلار و دهها هزار تن سلاح برای هر شخصی که علیه بشار اسد رییس جمهور سوریه می جنگیدند، ارسال کردند.   

لازار اظهار داشت: این حمایت مالی به سرازیر شدن کمک های گسترده مستقیم آمریکا به گروههایی مانند جبهه النصره و القاعده منجر شد.  

نویسنده آمریکایی هشدار داد: تا زمانی که فرانسه با عربستان مقابله نکند، این مشکل ادامه خواهد یافت. وی در عین حال پیش بینی کرد که فرانسه به خودداری از مقابله با مقامات عربستان ادامه دهد زیرا عربستان به عنوان منبع نفت و بازار کالاهای نظامی، به عنوان کشوری بسیار مهم برای فرانسه باقی خواهد ماند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها