تظاهرات مردم شرق عربستان در حمایت از شیخ نمر

تظاهرات مردم شرق عربستان در حمایت از شیخ نمر
جمعه 13 آذر 1394 - 19:07

شمار زیادی از مردم شرق عربستان در حمایت از زندانیان محکوم به اعدام و از جمله شیخ نمر باقر النمر روحانی مبارز شیعه، دست به تظاهرات زدند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، صدها تن از مردم عربستان سعودی روز جمعه در حمایت از فعالان سیاسی محکوم به اعدام که اعدام آنها قریب الوقوع است، در شرق این کشور تجمع کردند.
این دومین تجمع شیعیان طی یک هفته است که در اعلام همبستگی با شیخ نمر باقر النمر (از رهبران شیعه) و دیگر محکومان به اعدام صورت می گیرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از دبی، این فعالان اعلام کردند که سه تن از این محکومان هنگام دستگیری زیر سن قانونی بوده اند. این افراد به اتهام شرکت در اعتراض هایی که سال 2011 در شرق عربستان صورت گرفت، دستگیر شدند.
شیخ نمرالنمر از منتقدان شدید حاکمیت آل سعود است. وی در تجمع های سال 2011 سخنانی در اعتراض به تبعیض علیه مردم شرق عربستان بیان کرد. شیعیان سعودی از اینکه در حاشیه قرار گرفته اند شکایت دارند. آنها عمدتا در شرق عربستان زندگی می کنند. 
حسین النمر از شرکت کنندگان در این تجمع  گفت: تظاهرات روز جمعه در میدان شهر قطیف -از شهرهای شیعه نشین عربستان- به منظور بیان همبستگی ما با شیخ نمر و دیگر زندانیان است.
در این تجمع که 600 تا 700 نفر معترض در آن حضور داشتند، برخی از تظاهرکنندگان عکس های شیخ نمر را حمل می کردند. تظاهرات مشابهی نیز جمعه گذشته در شهر عوامیه در استان شرقی عربستان صورت گرفت.
سازمان غیردولتی عفو بین الملل در بیانیه ای که اواخر نوامبر منتشر شد، درباره اعدام قریب الوقوع بیش از 50 زندانی در عربستان ابراز نگرانی کرد. رسانه های نزدیک به مقامات سعودی خبر اعدام این فعالان را اعلام کردند.
این سازمان غیردولتی اعلام کرد سه فعال شیعه از جمله علی النمر و دیگر فعالان شیعه، آشکارا در محاکمه ای ناعادلانه محکوم شدند. عفو بین الملل تاکید دارد که براساس قوانین بین المللی اعدام افرادی که زیر 18 سال دارند ممنوع است. 
بنابراعلام عفو بین الملل، امسال 151 نفر در عربستان اعدام شده اند.

پربیننده ترین خبرها