چه کشورهایی در ائتلاف عربستان نیستند!

چه کشورهایی در ائتلاف عربستان نیستند!
سه شنبه 24 آذر 1394 - 12:50

العالم - سی و چهار کشور اسلامی عضو ائتلافی نظامی به رهبری عربستان برای مبارزه با تروریسم شده اند؛ اما 23 کشور اسلامی از جمله ایران، عراق، سوریه و الجزایر جزو این کشورها نیستند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، موضوع تشکیل این ائتلاف امروز( سه شنبه ) توسط مقام های سعودی در ریاض اعلام شد.

درحالی که بانیان این ائتلاف ادعا کرده اند که ان را در چارچوب اهداف سازمان تعاون اسلامی تشکیل داده اند، از 57 کشور عضو این سازمان 23 کشور در فهرست اولیه ائتلاف ضد تروریسم حضور ندارند.

این کشورها عبارتند از ایران، آذربایجان، افغانستان،اندونزی، آلبانی، ازبکستان، اوگاندا، برونئی، بورکینافاسو، تاجیکستان، ترکمنستان، الجزایر، سوریه، سورینام، عراق، عمان، گویانا، گامبیا، گینه بیسائو، قرقیزستان، قزاقستان، کامرون و موزامبیک.

مقام های عربستان با بیان اینکه این ائتلاف نظامی اسلامی جدید برای مقابله با هر سازمان تروریستی و نه فقط داعش تشکیل شده است ، اعضای آن را به این شرح معرفی کرد: عربستان سعودی، اردن، امارات عربی متحدة، پاکستان، بحرین، بنگلادش، بنین، ترکیة، چاد، توگو، تونس، جیبوتی، سنگال، سودان، سیرالئون، سومالی، گابن، کنیا، فلسطین، جمهوری کومور، قطر، ساحل عاج، کویت، لبنان، لیبی، مالدیو، مالی، مالزی، مصر، مغرب، موریتانی، نیجر، نیجریه و یمن.

ریاض اعلام کرده است که ده کشور دیگر از جمله اندونزی از این ائتلاف حمایت کرده اند.

بر اساس بیانیه منتشر شده درریاض ، مرکز این ائتلاف در ریاض خواهد بود و از آن به مرکز عملیات مشترک برای هماهنگی و پشتیبانی از عملیات نظامیِ مبارزه با تروریسم تعبیر خواهد شد.

چنین ائتلافی درشرایطی تشکیل شده است که بیشترین تامین کننده مالی و نیروی انسانی گروههای تروریستی در سالهای اخیراز عربستان سعودی نشات گرفته است.

تحلیل گران عقیده دارند که برای موفقیت هرگونه برنامه مبارزه منطقه ای یا بین المللی با تروریسم ، ابتدا ریشه های فکری آن باید خشکانده شود، که براساس مطالعات و شواهد مختلف تفکر وهابی و سلفی حاکم بر عربستان سعودی در سالهای اخیر بیشترین سهم را در تغذیه و تربیت فکری تروریست ها به عهده داشته است.

پربیننده ترین خبرها