وعده های تازه نفتی و پولی عربستان به مصر

وعده های تازه نفتی و پولی عربستان به مصر
چهارشنبه 25 آذر 1394 - 12:48

العالم - عربستان سعودی تعهد کرد که علاوه بر افزایش سرمایه گذاری در مصر به رقمی افزون بر 30 میلیارد ریال سعودی ( معادل بیش از هشت میلیارد دلار)،به مدت پنج سال نیازهای نفتی مصر را تأمین کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از تارنمای خبری هسپرس، سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان با صدور فرمانی علاوه بر ضرورت افزایش بیش از هشت میلیارد دلاری سرمایه گذاریهای این کشور در مصر، دستور داده است کشتی های سعودی نیز با تردد از کانال سوئز به رفت و آمد از این آبراه کمک کنند.

دستور پادشاه سعودی در مراسم ایجاد شورای هماهنگی عربستان و مصر و در حضور محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و شریف اسماعیل نخست وزیر مصر اعلام شد.

محمد بن سلمان دیروز سفر کوتاهی به مصر داشت که در جریان آن با عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر دیدار کرد.

محمد بن سلمان گفت: پادشاه عربستان دستور داده است سرمایه گذاریهای عربستان در مصر سی میلیارد ریال افزایش یابد و این کشور به تأمین نیازهای نفتی قاهره به مدت پنج سال کمک کند و علاوه بر آن کشتی های سعودی از تردد در کانال سوئز حمایت کنند.

گفتنی است وزیر همکارهای بین المللی مصر پیش از این گفته بود کشورش از بحران ارز رنج می برد و هم اکنون در حال مذاکره با عربستان است تا از ریاض وام ، سپرده جدید و طرحهای سرمایه گذاری دریافت کند.

مصر و عربستان ژوئیه گذشته اعلامیه قاهره را صادر کردند که بر اساس آن دو کشور متعهد شدند در مسائل دفاعی و بهبود همکاریهای سرمایه گذاری و تجاری همکاری کنند.

عربستان، امارات و کویت با پرداخت حدود 23 میلیارد دلار درقالب نفت، پرداخت نقدی، سپرده گذاری دربانک مرکزی از اقتصاد مصر حمایت می کنند تا از مشکلات ناشی از قیام سال 2011 میلادی که به سرنگونی حسنی مبارک و پس از آن برکناری محمد مرسی در ژوئیه سال 2013 میلادی منجر شد، عبور کند.

مصر و عربستان درسالهای اخیر درباره موضوع هایی مانند محدود شدن فعالیت اخوان المسلمین توسط دولت عبدالفتاح السیسی، و حمایت قاهره از بشار اسد اختلاف نظر داشته اند.

پربیننده ترین خبرها