تظاهرات مردم نیجریه در اعتراض به کشتار شیعیان+فیلم

جمعه 27 آذر 1394 - 14:58

العالم - مردم نیجریه در اعتراض به جنایت ارتش در کشتار شیعیان، با برپایی تظاهرات آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی رئیس جنبش اسلامی و مجازات عاملان فاجعۀ "شنبۀ سیاه" را خواستار شدند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، مردم نیجریه گسترده ترین تظاهرات، در شهر کانو برگزار شد. تظاهر کنندگان با حمل پلاکاردهایی، به فاجعۀ شنبه سیاه اعتراض کردند.

علمای نیجریه ای هم با سخنرانی در جمع تظاهر کنندگان، بر مسالمت آمیز بودن جنبش شیخ ابراهیم زکزاکی تاکید کردند.

در شهرهای بوچی، کاتسینا و گامبی نیز تظاهرات اعتراض آمیز برگزار شد.

در این میان، منابع رسانه ای از درگیری نیروهای امنیتی با تظاهر کنندگان در شهر کادونا و تیراندازی عناصر امنیتی به تظاهر کنندگان خبردادند.

تظاهر کنندگان در مناطق مختلف نیجریه، تحقیقاتی شفاف در خصوص فاجعه شنبۀ سیاه را خواستار شدند و بر ضرورت مجازات عاملان این فاجعه و آزادی بازداشت شدگان در این ماجرا به ویژه شیخ زکزاکی تاکید کردند و از عناصر امنیتی خواستند از اقدام های تحریک آمیز و تجاوزاتِ مکرر علیه پیروان اهل بیت و جنبش اسلامی پایان دهد.

عناصر امنیتی نیجریه، روز شنبۀ گذشته، به منظور بازداشت شیخ ابراهیم زکزاکی، به منزل او و حسینیه بقیه الله در شهر زاریا یورش بردند اما مردم، با دست خالی به حمایت از شیخ زکزاکی پرداختند و در مقابل رسیدنِ عناصر امنیتی به او، سپر انسانی تشکیل دادند.

نیروهای امنیتی نیز سپر انسانی که از منزل شیخ زکزاکی تا حسینیه بقیة الله تشکیل شده بود را بی امان به رگبار بستند و صدها تن از شیعیان را به شهادت رساندند و علاوه بر منزل شیخ زکزاکی، حسینیۀ مجاور منزلش را ویران و سرانجام او را بازداشت کردند.

انجمن بین المللی دانشجویان جنبش اسلامی در نیجریه، با انتشار بیانیه ای تاکید کردند که نیروهای امنیتی، در این یورش، از تانک، بمب و دیگر سلاح ها، ضد شهروندان بی دفاع و غیرنظامی استفاده کردند.

در این میان، افراد نزدیک به جنبش اسلامی نیجریه، از دست داشتنِ سازمان موساد و برخی از کشورهای عرب در این توطئه پرده برداشتند که هدف از آن، سرکوب جنبش اسلامی در نیجریه است.

اما محافل سیاسی و فکری در نیجریه، راه و سیرۀ شیخ زکزاکی را بهترین سلاح در برابر اندیشه های وهابی و تکفیری دانستند که گردن زدنِ مخالفان و تجاوز به نوامیس را حلال می شمارند، تفکراتی که در عملکردِ گروه تروریستی بوکوحرام نمود یافته و از چند سال پیش تاکنون، نیجریه را به عرصه تاخت و تاز تروریستی خود تبدیل کرده است.

26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها