روسیه، "برلینِ" فرات را آزاد می‌کند؟

روسیه،
يکشنبه 29 آذر 1394 - 23:21

وزیر دفاع روسیه در یک جلسه غیر علنی با اعضای دومای این کشور، از طرح نظامی برای رسیدن به فرات خبر داد که این امر به منزله اشاره غیر مستقیم به شهر "الرقه" مرکز مناطق تحت اشغال داعش است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه  "RBK" روسيه به نقل از منابعی اعلام کرد: منظور سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه از فرات، شهر الرقه بوده است و وی به حاضران در آن جلسه اعلام کرده که تاکنون هیچ گونه زمانی برای پایان عملیات نظامی در سوریه تعیین نشده و هیچ گونه تصمیمی مبنی بر ارسال نیروهای زمینی به این کشور وجود ندارد.
ولادمیر کومویدوف رئیس کمیته دفاعی دوما در این باره به روزنامه مزبور گفت: از وزیر دفاع درباره هدف نهایی ترسیم شده برای پایان عملیات نظامی روسیه در سوریه سؤال شد و وی پاسخ داد که هدف مذکور بر روی فرات یعنی الرقه قرار دارد.
بنابراین با توجه به این اظهارات وزیر دفاع روسیه، روشن می شود شهر الرقه 70 سال پس از جنگ جهانی دوم و پیروزی تاریخی این کشور، برای روسیه به منزله برلین دوم درآمده است. پیروزی در نبرد برلین باعث ترسیم چارچوب نظم نوین جهانی شد که تا سقوط اتحاد جماهیر شوروی و تک قطبی شدن جهان ادامه یافت.
با استناد به تحولات اخیر در جهان و نزاع ژئوپلتیک میان غرب و روسیه که با الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه و تشدید اختلافات پس از عملیات نظامی مسکو در سوریه، صحنه جدید جهان براساس خواست روسیه و با حمایت کشورهای قدرتمند جهان ترسیم خواهد شد.
همچنین از اقدامات امریکا و تحولات بزرگی که در موضع امریکا درباره روش حل بحران سوریه و دیدارهای اخیر میان وزیران امور خارجه دو کشور و سردرگمی ترکیه پس از سرنگون کردن جنگنده روسی، درمی یابیم که کشورهای قدرتمند جهان در حال رقابت با روسیه برای آزاد سازی الرقه هستند.
این رقابت، چیزی جز تکرار رویداد تاریخی پایان جنگ جهانی دوم نیست. به طوری که متفقین به شدت بر فرود آوردن نیرو در سواحل نرماندی و رقابت با ارتش سرخ و ورود به پایتخت آلمان نازی برای کاستن از فشار جنگ بر ارتش سرخ و تسریع در ریشه کنی شر نازیسم تأکید داشتند.
بر این اساس، اهمیت الرقه به ویژه پس از اعلام تشکیل ائتلاف کشورهای مسلمان علیه تروریسم توسط عربستان برای مقابله با داعش برای همگان روشن شده است.
اهمیت الرقه برای روسیه فقط به نابودی پایتخت داعش و سایر گروههای تروریستی به وجود آمده از سیاست هرج و مرج خلاق امریکا محدود نمی شود. بلکه از جنبه ضرورت تحقق هدف روسیه در زمینه احیای مشروعیت بین المللی و کوتاه کردن دست امریکا از شورای امنیت و تصمیمات آن نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها