وزیر گردشگری سوریه در مصاحبه با العالم مطرح کرد؛

پشت پرده تخریب آثار باستانی سوریه

پشت پرده تخریب آثار باستانی سوریه
چهارشنبه 2 دی 1394 - 08:51

وزیر گردشگری سوریه تخریب آثار باستانی و تاریخی این کشور را اقدامی برنامه ریزی شده دانست و اعلام کرد که گروه های تروریستی درپی نابود کردن اقتصاد سوریه هستند.

"بشر یازجی" شامگاه سه شنبه در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری العالم گفت: بخش گردشگری سوریه آماج حملات است و خسارات بسیاری سنگینی را متحمل شده است.
وی افزود: گردشگری سوریه در سال 2010 درآمدزایی خوبی داشت و درآمدهای گردشگری 14 درصد از تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌داد؛ این کشور طبق رتبه بندی بین المللی یکی از امن ترین کشورهای جهان بود و سال 2009 رتبه نخست را در هزینه مبارزه با تروریسم سازمان یافته داشت.
یازجی تأکید کرد: تخریب بخش گردشگری سوریه اقدامی برنامه ریزی شده است، و مناطق و شهرهای قدیمی باستانی از جمله معلولا دستخوش غارت شده و شهرهایی همچون حلب قدیم نیز خسارات زیادی دیده‌اند.
یازجی تحولات و رویدادهای سوریه را "جنایت قرن" توصیف کرد و گفت: حلب، تدمر، قلعه باستانی سمعان (شمال حلب) و تخریب آرامگاه های باستانی و قدیمی بخشی از این جنایت است .
یازجی اعلام کرد: بخش گردشگری خسارات زیادی دیده است که قابل شمارش نیست، زیرا تروریست ها مناطق باستانی را از جمله ماری (دیر الزور) و ایبلا (ادلب) تصرف کرده اند و همچنان به غارت این مناطق می پردازند و آثار باستانی را به قاچاقچیان ترکیه و چند کشور همسایه دیگر می فروشند تا علاوه بر تأمین هزینه جرایم تروریستی خود، ثروت اندوزی کنند.
وزیر گردشگری سوریه گفت: سوریه از لحاظ میراث فرهنگی غنی است، و بیش از 13 هزار محل باستانی دارد و دولت از سازمان های بین المللی خواسته است که به حفاظت از مناطق باستانی این کشور بپردازند ولی واکنش جدی نشان نمی دهند و فشاری به حامیان مالی گروه های تروریستی برای دست کشیدن از سرقت آثار باستانی اعمال نمی کنند.
یازجی خاطرنشان کرد: کشورهای حامی گروه‌های تروریستی، از این گروه ها حتی در غارت و فروش آثار باستانی نیز حمایت می کنند .
یازجی تأکید کرد: برخی از آثار باستانی سوریه برای رژیم اسرائیل فرستاده می شود و برخی از گروه هایی که به غارت آثار باستانی می پردازند ، با این رژیم مرتبط هستند.

پربیننده ترین خبرها