جزئیاتی درباره توافق زبدانی-فوعه و کفریا

جزئیاتی درباره توافق زبدانی-فوعه و کفریا
دوشنبه 7 دی 1394 - 13:14

سرانجام بعد از چند ماه تاخیر، قرار است بر اساس مرحله دوم توافق برخی افراد مسلح محاصره شده در شهر زبدانی و همچنین خانواده های محاصره شده در مناطق فوعه و کفریا امروز دوشنبه منتقل شوند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به گفته منابع سوری این توافق با نظارت کمیته بین المللی صلیب سرخ، گذرگاه امنی برای انتقال دهها نفر از افراد مسلح به فرودگاه بیروت سپس به مقصد نهایی آن ها در ترکیه فراهم می کند. این افراد مسلح از چند ماه پیش در زبدانی نزدیک مرزهای لبنان سنگر گرفته اند.  

این منابع افزودند براساس این توافق، در مقابل آن، حدود 300 خانواده در مناطق محاصره شده فوعه و کفریا در استان ادلب که تحت محاصره گروههای مسلح هستند، در قالب کاروان زمینی به مرزهای ترکیه منتقل می شوند، و پس از آن هوایی راهی بیروت خواهند شد.  

این طرف ها 24 سپتامبر به توافقی رسیدند که بند اول آن شامل آتش بس شش ماهه در کفریا و فوعه و زبدانی می شود. بند دوم آن خارج کردن شهروندان از فوعه و کفریا در مقابل خروج افراد مسلح از زبدانی است.

چند روز پیش توافق دیگری حاصل شد که خروج افراد مسلح داعش و جبهه النصره را با سلاح های شخصی و خانواده هایشان از مناطق القدم و الحجر الاسود و اردوگاه یرموک در غوطه شرقی به سمت رقه تضمین می کند و در مقابل مناطقی که ترک کرده اند به ارتش سوریه تحویل داده می شود.

گروهک تروریستی موسوم به «جیش الاسلام» بعد از کشته شدن زهران علوش سرکرده آن، مانع اجرای این توافق شد تا جایی که افراد مسلح این گروه که کنترل منطقه بئر القصب را در اختیار دارند در واکنش به کشته شدن علوش، از عبور کاروان های افراد مسلح جلوگیری کردند.  

از سوی دیگر طلال البرازی استاندار حمص دیروز اعلام کرد که قرار است مرحله دوم توافق محله "الوعر" هفته آینده آغاز شود، و در این مرحله 50 درصد از سلاح های سنگین و نیمه سنگین افراد مسلح در این محله تحویل داده خواهد شد و همزمان نشست های کمیته های مفقودان و بازداشت شدگان ادامه خواهد یافت.

البرازی تاکید کرد اجرای مرحله نخست توافق 9 ماه جاری آغاز شد و به طور طبیعی و خوب انجام می شود و اوضاع کنونی برای آغاز اجرای مرحله دوم مثبت است.  

مرحله نخست توافق الوعر شامل خروج همه افراد مسلحی بود که با رسیدگی به وضع شان موافقت نکردند و شمار آن ها به 320 نفر رسید. این مرحله همچنین شامل خروج 100 خانواده یعنی حدود 400 زن و کودک از غیرنظامیان بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها