عربستان و تروریسم، از 11 سپتامبر تا تجاوز به یمن + فیلم

چهارشنبه 16 دی 1394 - 13:48

پیوند نظام سعودی و گروه های تروریست از اوائل دهه هشتادِ قرن گذشته آغاز شد و با فعالیت های اطلاعاتی بندر بن سلطان و وقایع 11 سپتامبر به اوج رسید و با اشغال عراق و فعال شدن داعش و باز شدن پای این گروه تروریستی به سوریه و گسترش تروریسم در منطقه چهره ای دیگر به خود گرفت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، میان نظام سعودی و گروه های تروریست، تفاوت های اندکی وجود دارد، و شاید این تفاوت فقط در اماکن فعالیت آن ها باشد، چرا که قربانیان هر دو طرف یکی هستند و پایه های فکری گروه های تروریست، بر پایه اندیشه های نظام سعودی استوار است.

از زمان تأسیس عربستان سعودی، آل سعود نقشی اساسی در شکل گیری گروه های تروریستی داشتند و نخستین نمودِ آن، در اواخر دهه هشتادِ قرن گذشته بود که عربستان سعودی از نزدیکی آمریکا با گروه طالبان استفاده کرد و مبالغ میلیاردی هزینه کرد تا افکاری گسترش دهد که زمینه ساز شکل گیری گروه های تروریستی در آینده شود.

در همین راستا، شاهزادۀ سعودی بندر بن سلطان با گروه های تروریست رابطه برقرار کرد. این شاهزاده که به دوستِ تروریست ها معروف بود، اجرای ایده های خود را از طریق روابطی که با کابینه های متوالی آمریکا از بوش پدر تا بوش پسر داشت، پی گرفت.

فعالیت های بندر و عربستان، با وقایع 11 سپتامبر به اوج رسید. تحقیقات در این زمینه، عمق رابطه مسئولان عربستان سعودی با القاعده و طالبان را ثابت کرد به طوری که از 19 تروریستی که عملیات 11 سپتامبر را انجام دادند، 15 تن سعودی بودند. تحقیقات همچنین حاکی از آن است زکریا موساوی که در این حملات دست داشت، با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه کنونی عربستان دیدار کرده بود و نامه ای از اسامه بن لادن رئیس سازمان القاعده به وی تحویل داده بود.

"باب گراهام" سناتور سابق آمریکایی تصریح کرد که موضع آمریکا، حمایت از عربستان سعودی است که مسئول گروهکِ مجری حملات 11 سپتامبر است. سعودی ها، به پشتیبانی از گروه های تندرو در جهان به ویژه در خاورمیانه اعم از داعش ادامه دادند و شکل گیری این گروه، نتیجۀ انتشار اندیشه های رادیکالی از سوی عربستان بود.

نقشۀ عربستان سعودی ادامه یافت و بندر بن سلطان، نقشی اساسی در اشغال عراق توسط آمریکا در سال 2003 ایفا کرد. حمله به عراق، زمینه شکل گیری گروه تروریستی داعش را در مراحلِ نخستِ آن فراهم کرد و عربستان سعودی به پشتیبانی از این گروه و دیگر گروه های تروریستی ادامه داد تا جایی که شمار تروریست های سعودیِ کشته شده در عراق از 2003 تاکنون به دو هزار تن رسید.

سوریه، شاخص ترین منزلگاهِ حمایتِ عربستان از تروریسم بود. بندر بن سلطان وعده داده بود خاورمیانه را در خون غرق سازد و به همین منظور، پایتخت های جهان را به منظور همراه کردن کشورها با نقشه های ویرانگرانه می گشت و سرانجام توانست به هدف خود برسد و سوریه و منطقه را در خون غرق سازد.

جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا گفت: مشکل ما، هم پیمانانمان در منطقه است. سعودی ها و اماراتی ها و دیگران، مصمم بودند که جنگ هایی نیابتی میان شیعه و سنی در منطقه برافروزند و میلیون ها دلار و چندین تن سلاح در اختیار کسانی قرار دادند که عضو جبهه النصره، سازمان القاعده و دیگر گروه های تندرو بودند.

عربستان پس از عراق و سوریه، رو به سوی یمن کرد، کشوری که القاعده و داعش، بر مناطق گسترده ای از جنوبِ آن چیره اند و عربستان به تسلط آنان بر این مناطق کمک می کند، به این ترتیب و در حالی که آل سعود ادعا می کند که با تروریسم مبارزه می کند، حتی یک بمب هم در مناطقی که این دو گروه بر آن تسلط دارند، نینداخته است.

پس از یمن، لیبی، مصر، تونس و نیجریه قرار دارند و این خط جغرافیایی محدوده همکاری تولید کننده و صادر کننده تروریسم را مشخص می کند.

26

پربیننده ترین خبرها