سردی روابط عربستان و مغرب پس از اعدام شیخ نمر

سردی روابط عربستان و مغرب پس از اعدام شیخ نمر
يکشنبه 20 دی 1394 - 22:10

العالم - واکنش سرد مغرب به قطع روابط عربستان با ایران و درخواست از ریاض و تهران برای برخورد حکیمانه با تنش کنونی، ابهاماتی را در باره روابط این دو کشور ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، پس از بروز تنش میان تهران – ریاض به دنبال اعدام آیت الله نمر باقر النمر، عالم برجسته عربستانی، و اعتراض مردم خشمگین ایران در مقابل سفارت سعودی در تهران و ساختمان دیپلماتیک آن در مشهد، و واکنش معتدل کشور مغرب، ناظران روابط عربستان و مغرب درباره سرنوشت روابط رباط و ریاض تحلیل های مختلفی ارایه کرده اند.
دولت مغرب در ابتدا به طور رسمی از ایران و عربستان خواست با برخورد حکیمانه از به وجود آمدن پیامدهای منفی که ممکن است کشورهای منطقه را دربرگیرد جلوگیری کنند. اما پس از آن، صلاح الدین مزوار وزیر امور خارجه مغرب، ضمن حمایت از عربستان سعودی، حمله به ساختمان های نمایندگی این کشور در ایران را مورد انتقاد قرار داد.
ناظران مغربی، این نوع تعامل را به منزله کاسته شدن از سطح روابط صمیمانه دو کشور عربستان و مغرب می دانند. عادل بن حمزه، از رهبران حزب استقلال مغرب در این باره گفت: موضع رسمی مغرب درباره تنش بزرگ به وجود آمده میان عربستان و ایران، باعث مطرح شدن سؤالات فراوانی درباره روابط رباط – ریاض پس از وفات ملک عبدالله شده است.
عده ای بر این باورند که روند تقویت روابط دو جانبه میان مغرب و عربستان، به ویژه پس از روی کار آمدن ملک سلمان نزولی بوده است. زیرا مغرب مانند سودان، بحرین و برخی از کشورهای دیگر، "خشم" خود علیه ایران را اعلام نکرده است. این در حالی است که همین کشور مغرب در حادثه دیگری که مشتمل بر اختلاف کمتری از نزاع کنونی میان ایران و عربستان بود، در مارس سال 2009 اقدام به قطع روابط با تهران نمود.
در مقابل، عده ای هر گونه سردی در روابط میان مغرب و عربستان را رد کرده اند و در این زمینه به دیدارهای متقابل سران دو کشور استناد می کنند. به ویژه اینکه مغرب به طور کامل در اقدامات عربستان به ویژه ائتلاف علیه یمن و همچنین ائتلاف نظامی علیه گروههای تروریستی شرکت دارد.
دکتر سعید صدیقی کارشناس روابط بین الملل در گفتگو با خبرگزاری مغربی هسپرس گفت: هیچ گونه سردی در روابط مغرب و عربستان وجود ندارد و می توان شرکت رباط در ائتلاف نظامی "طوفان قاطعیت" علیه یمن (گروه های انقلاب یمن) و عضویت بی قید و شرط در ائتلاف کشورهای اسلامی علیه تروریسم تحت رهبری عربستان را دو دلیل محکم بر ادامه روابط مستحکم میان دو کشور دانست.
صدیقی افزود: درباره موضع مغرب درخصوص بحران کنونی میان عربستان و ایران باید گفت که موضع میانه اتخاذ شده توسط دولت مغرب، قبل از افزایش تنش به درجه قطع روابط عربستان با ایران، اعلام شد و در صورتی که دولت مغرب، اتخاذ موضع را اندکی به تعویق می انداخت قطعا موضع واضح تری اتخاذ می کرد و پیامدهای اخیر بحران را در نظر می گرفت.
وی همچنین خاطرنشان کرد، باید در نظر داشت که روابط دیپلماتیک میان مغرب و ایران، همچنان نوپاست. زیرا از زمان از سرگیری روابط دو کشور، هنوز یک سال نگذشته است و دولت مغرب در مارس سال 2009 در حمایت از دولت بحرین، اقدام به قطع روابط خود با ایران نمود و این وضعیت به مدت شش سال ادامه داشت.
این استاد دانشگاههای العین امارات و فاس مغرب در پایان خاطر نشان کرد: مغرب فارغ از برداشت هایش از رویدادهای کنونی در منطقه خاورمیانه، همچنان از نظر استراتژیک در اردوگاه عربستان خواهد ماند و نمی تواند در مرحله حساس کنونی همپیمانان خود در حاشیه خلیج فارس را تنها بگذارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها