بازداشت دانشگاهیان ترکیه ای مخالف کشتار کردها

بازداشت دانشگاهیان ترکیه ای مخالف کشتار کردها
شنبه 26 دی 1394 - 22:51

العالم ـ در پی اقدام یکهزارو 200 دانشگاهی ترک در امضای طوماری برای توقف عملیات نظامی ارتش ترکیه علیه کردها در جنوب شرق این کشور، پلیس ترکیه روز گذشته (جمعه)21 نفر از این افراد معترض را بازداشت کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، بازداشت دانشگاهیان معترض بنا به دستور دادستان کل در کوجیلی در شمال غرب ترکیه و در راستای تحقیق و بازجویی با اتهام "تبلیغات تروریستی" و "اهانت به نهادها و جمهوری ترکیه" صورت گرفت.

به نوشته الحیات، این طومارهفته گذشته توسط دانشگاهیان داخل و خارج ترکیه امضا شد؛ امضا کنندگان این طومار" کشتار عمدی و برنامه ریزی شده که نقض کامل قوانین ترکیه و معاهدات بین المللی به شمار می رود را محکوم کردند"؛  این طومار توقف "حملات قتل و کشتار در جنوب شرق این کشور به دست ارتش ترکیه" را تشویق کرده و خواستار از سرگیری عملیات صلح میان دولت و حزب کارگران کردستان شده است.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه، امضا کنندگان این طوماررا خائن و حامیان تروریسم خواند و از دستگاه قضایی و شورای عالی آموزش این کشور خواسته تا برای بازخواست این دانشجویان فورا وارد عمل شوند.

پس از اظهارات اردوغان، دانشگاه های ترکیه قبل ازاتمام تحقیق دادستان کل کوجیلی اقدام به اخراج دانشجویان امضا کننده طومار کرده اند و نیروهای مبارزه با تروریسم ترکیه نیز 21 از این معترضین را بازداشت کردند.

در مقابل این اقدام، دو حزب مخالف "جمهوریخواه خلق" و "دموکراتیک خلق ها"ی ترکیه از اقدام اردوغان در تحریک دستگاه قضایی این کشور برای "محدود کردن آزادی بیان و اندیشه" انتقاد کرده و تاکید کردند که وی بار دیگر از اختیارات قانون اساسی خود فراتر رفته و اقدام به شعله ور کردن آتش فتنه کرده است. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها