شیخ الازهر: هیچ مذهب اسلامی را تکفیر نمی کنیم

شیخ الازهر: هیچ مذهب اسلامی را تکفیر نمی کنیم
دوشنبه 28 دی 1394 - 13:48

العالم - شیخ الازهر گفت که این موسسه پس از افزون به 10 قرن فعالیت نسبت به مذهب و مکتب اسلامی خاصی تعصب ندارد و خود را ا ز کشمکش های مذهبی دور نگاه می دارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، " شیخ احمد الطیب،در سخنرانی هفتگی خود تاکید کرد :  الازهر پس از گذشت 1060 سال از تأسیس خود همچنان در تعامل با اسلام و مسلمانان مواضع میانه رویانه خود را حفظ کرده است و نسبت به مذهب و مکتب اسلامی خاصی تعصب ندارد و با احترام به مذاهب و ادیان دیگر خود را از کشمکشهای مذهبی به کلی دور نگه می دارد.

الطیب گفت: ما سعی می کنیم دانشجویان را بر اساس اصول اسلامی و میانه روی پرورش دهیم و بر این اساس الازهر هیچگاه پیروان مذاهب دیگر را تکفیر نمی کند.

وی با اشاره به این موضوع افزود: این روزها رسانه های گروهی ما و متون آموزشی الازهر را متهم به پرورش تفکر تروریسم و افراطی گری کرده اند در حالی که دانشجویان الازهر هیچ میانه ای با مفاهیم افراطی گری ندارند. خود من در الازهر نزدیک به نیم قرن است که چنین چیزی را در متون درسی این دانشگاه ندیده ام.

الطیب در ادامه گفت: الازهر تمام مذاهب اسلامی را به رسمیت می شناسد و دانشجویان خود را با افکار و مذاهب اسلامی دیگر هم آشنا می کند ما در این دانشگاه درباره شیعه امامیه چندین رساله دکترا داریم و نظریه علمای شیعه را بررسی می کنیم. طبیعت الازهر این است که هیچ یک از پیروان مذاهب دیگر را تکفیر نمی کنند. ما معتقدیم هر شخصی که شهادتین را به زبان بیاورد مسلمان است.

البته الطیب در پایان مدعی شد که برخی علمای شیعه، اهل سنت را تکفیر کرده و برخی صحابه را مرتد می دانند.

رسانه های مصری اخیرا نوشتند که متون درسی و آموزشی الازهر، عناصر افراطی و تندرو تربیت می کند.

این در حالی است که رئیس الازهر هفته پیش اعتراف کرده بود که صدها تن از دانشجویان خارجی این دانشگاه، پس از پیوستن به مکاتب افراطی و تندرو ترک تحصیل کرده اند.

پربیننده ترین خبرها