حل و فصل اختلاف سرکرده النصره و جریان سلفی در اردن

حل و فصل اختلاف سرکرده النصره و جریان سلفی در اردن
سه شنبه 29 دی 1394 - 15:25

"محمد الجولانی" سرکردۀ گروه تروریستی "جبهه النصره" ضمن پذیرشِ حکم صادره از یک دادگاه شرعی در اردن، کشته شدن عناصر یک گروه سلفی اردنی به دست عناصر جبهه النصره را پذیرفت و حاضر شد در قبال آن دیه بپردازد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از روزنامه فرامنطقه ای "القدس العربی" این دیه، قرار است در قبال جنایت های زنجیره ایِ شخصی معروف به "ابو جلیبیب" از جبهه النصره پرداخت شود.

جریان سلفی اردن که طرفدار جبهه النصره است، ابوجلیبیب را به استفادۀ خشونت بار از صلاحیت های خود به عنوان سرکردۀ منطقه درعا و شکنجه و کشتار شمار زیادی از جنگ جویان اردنی متهم کرده بود.

جریان سلفی اردن، معتقد است که ابوجلیبیب، مسئول اصلیِ عملیاتِ زنجیره ایِ ترور و شکنجۀ ده ها تن از جنگ جویان به ویژه اردنی هاست. وی این افراد را به سبب تماس تلفنی با اعضای داعش (که رقیب جبهه النصره است) به اتهام تماس با "دشمنان" شکنجه و ترور کرد.

ابوجلیبیب از اتهام "تماس با داعش" برای کشتار بسیاری از مخالفان خود استفاده می کرد و این مساله خشم جریان های سلفیِ طرفدار جبهه النصره را برانگیخت.

خشمِ سلفی های اردن از ابوجلیبیب زمانی برانگیخته شد که وی یکی از عناصر برجستۀ جبهه النصره را که متخصص امور جنگی و آموزش نظامی بود و به نام شیخ ابویوسف العبیدی شناخته می شد ترور کرد.

العبیدی که از احترام زیادی نزد جریان سلفی برخوردار است، سال گذشته، به دستور مستقیم ابوجلیبیب که در آن زمان "امیر" درعا بود، بازداشت شد و به گفتۀ فعالان سلفی در زندان، به اتهام تماس با داعش، به دستور مستقیم ابوجلیبیب کشته شد.

خشم جریان سلفی اردن از ابوجلیبیب، الجولانی سرکردۀ جبهه النصره را ناچار کرد وی را از مقام خود در درعا برکنار کرده، و شخصی اردنی به نام ابوانس الصحابه را جایگزینِ او کند. ابوجلیبیب پس از برکناری، مفقود الاثر شد و شایعاتی درباره کشته یا زندانی شدنِ او بر سر زبان ها افتاد، اما پیگیری ها حاکی از است که وی زنده است و به یکی از بزرگ ترین تاجرانِ درعا تبدیل شده است.

با توجه به این که جنایت های ابوجلیبیب بر همگان عیان شده بود، محمد الجولانی سرکردۀ جبهه النصره حاضر شد در قبال آن پاسخگو باشد. به همین سبب دادگاهی شرعی در اردن به ریاست ابوقتاده نظریه پرداز معروف تشکیل شد و جبهه النصره به پرداخت دیۀ شرعی به اولیای دم قربانیانِ ملزم شد.

روزنامۀ القدس العربی ضمن تاکید بر این که الجولانی این حکم را پذیرفته است، افزود: الجولانی ضمن اعتراف به این که العبیدی به اشتباه کشته شده است، متعهد شد که به عنوان دیه، 50 هزار دلار، به خانوادۀ العبیدی بپردازد.

علت این رویکردِ الجولانی آن بود که در پی کشته شدن العبیدی، جریان سلفی، طرفداران خود را از همراهی با جبهه النصره برای جهاد منع کرد و از کسانی که از این جریان به همراه جبهه النصره می جنگند خواست به کشور برگردند و به همین سبب نیز برخی از جنگ جویان، 5 سال حبس در اردن را به جان خریدند و به کشور برگشتند.

نام اصلی "ابوجلیبیب"، ایاد الطوباسی است. او، تروریستی اردنی است که در شهر الزرقاء می زیست و از سرسخت ترین عناصر جبهه النصره به شمار می رود. او که داماد ابومصعب الزرقاوی پایه گذارِ شاخه تشکیلات القاعده در عراق است، در درعای سوریه به مدت دو سال به عنوان "امیرِ جبهه النصره" منصوب شد. در مراکز پلیس اردن، ده ها پروندۀ جنایی ضد او دایر است.

26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها