آمار تکان‌دهنده آزار جنسی کودکان در عربستان

آمار تکان‌دهنده آزار جنسی کودکان در عربستان
جمعه 2 بهمن 1394 - 20:44

باوجود پنهان‌کاری جامعه و دولت عربستان سعودی درباره پدیده آزار جنسی کودکان؛ هر از گاهی آمار تکان‌دهنده‌ای فاش می‌شود که بیانگر واقعیت‌های تلخ و باورنکردنی است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، آمار منتشر شده از گسترش پدیده آزار جنسی کودکان در عربستان سعودی حکایت دارد.
بر اساس پژوهش منتشر شده در روزنامه سعودی الریاض؛ ازهر 4 کودک سعودی یک نفر در معرض تجاوز یا آزار جنسی قرار می گیرد.
در پی انتشار این آمار تکان دهنده، به تازگی گروهی در عربستان پویشی به نام "دست از سرم بردارید " برای مبارزه با این پدیده و حمایت از قربانیان آزار جنسی کودکان به راه انداخته اند.
اعضای این گروه مسئولیت آگاه سازی مردم را نسبت به این پدیده و کمک به پدران و فرزندان جهت برخورد با این پدیده شوم اجتماعی را بر عهده دارند. اعضای پویش " دست از سرم بردارید" که متشکل از 7 دانشجوی دختر سعودی از دانشگاه الملک عبدالعزیز است، در چارچوب یک برنامه داوطلبی فعالیت خود را آغاز کرده اند و با انتشار لوح های فشرده و جزوات، خانواده ها را از ابعاد این پدیده و روش های مقابله با آن آگاه می کنند.
آمار موجود بیانگر این است که 61 درصد آزارجنسی کودکان سعودی توسط یکی از نزدیکان کودک یا کسانی که با آنان روابط خانوادگی دارند اتفاق افتاده و 62 درصد از کودکان نیز از بیان واقعیت درباره عامل آزار جنسی، خودداری می کنند و حدود 50 درصد از کودکان در رده سنی 14 سالگی در معرض آزار جنسی قرار گرفتند.
بر اساس اعلام اعضای پویش "دست از سرم بردارید"؛ نسبت حقیقی تجاوز و آزار جنسی کودکان به دلیل پنهان‌کاری ناشی از ترس رسوایی یا ترس از واکنش تجاوزکاران، کاملا مشخص نیست.
یکی از پژوهش هایی که اخیرا منتشر شد حاکی است نسبت آزار جنسی کودکان در عربستان 5/22 در صد است بدین معنا که از هر 4 کودک یک نفر در معرض آزار جنسی قرار دارد.
از سوی دیگر بر اساس اعلام دکتر احمد البوعلی مدیر یکی از مراکز رشد کودک؛ 90 در صد آزارجنسی کودکان سعودی توسط آشنایان کودک و خانواده وی چه یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستان مورد اعتماد کودک یا والدین اتفاق افتاده است.

وزارت کشورعربستان سعودی بیانگر این است که ریاض با میانگین 47 درصد در آزار جنسی کودکان، رتبه اول را در عربستان داراست و جده و طائف به ترتیب رتبه دوم و سوم و الدمام رتبه  چهارم را داراست.
گفتنی است تفاوتهای موجود میان شهرها نشان می دهد که در مناطق پیشرفته تر، این گونه حوادث بیشتر به مقامات اطلاع رسانی می شود و در دیگر مناطق میزان گزارش وقایع کمتر است.
پژوهش ها و آمارهای بین المللی نیز بیانگر این است که 70 درصد از کودکان جهان در معرض یک یا چند نوع آزار جنسی قرار گرفته اند، آمار اعلام شده دولت آلمان نیز، نسبت آزار جنسی کودکان را 12 الی 15 درصد یعنی سالانه 200 هزار مورد تخمین می زند.

لوح های فشردۀ پویش "دست از سرم بردارید"

 

پربیننده ترین خبرها