چرا عربستان کاری به القاعده و داعش ندارد ؟

چرا عربستان کاری به القاعده و داعش ندارد ؟
شنبه 3 بهمن 1394 - 12:54

در سایۀ حملات گسترده و مرگبار عربستان سعودی به یمن و محاصره همه جانبه مردم این کشور از 10 ماه قبل، گروه تروریستی القاعده به صورت آشکار در حال فعالیت در مناطق جنوبی یمن است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامۀ "الاخبار" لبنان در مطلبی نوشت: دو ناو جنگی از چند روز قبل بندر "مکلا" را محاصره کرده‌اند، ولی آنگونه که به نظر می‌آید این دو ناو تصمیمی برای مقابله با القاعده در "حضرموت" ندارند.
این درحالی است که القاعده از چند ماه قبل به صورت علنی حضرموت را تحت کنترل گرفته است.
درست یک هفته پس از آغاز حملات عربستان به یمن، شهر مکلا مرکز استان حضرموت به دست القاعده افتاد اما تا کنون هیچ اقدامی از سوی ائتلاف سعودی و حتی مزدوران آن در یمن برای مقابله با القاعده نشده است. این درحالی است که پایگاه های القاعده در شهر مکلا علنی و مشخص هستند.
مهمترین پایگاه این گروه تروریستی، کاخ ریاست جمهوری است که "خالد باطرفی" سرکرده القاعده در جزیره العرب در آن اقامت دارد.
کنترل القاعده بر شهر مکلا سؤالات بسیاری را مطرح کرد تا حدی‌که اهالی استان حضرموت تأکید دارند عناصر وابسته به "عبد ربه منصور هادی" رئیس جمهور فراری یمن، این استان را به عناصر القاعده تحویل دادند.
القاعده علاوه بر ساختمانها و تأسیسات حیاتی شهر مکلا، شرکتهای نفتی را نیز تحت کنترل دارد که همین امر روزانه یک میلیون و پانصد هزار دلار به جیب این گروه تروریستی سرازیر می کند. به همین دلیل القاعده در جنوب یمن قدرت بیشتری گرفته است.
با نگاهی ساده به تحولات یمن مشخص می‌شود که عربستان تصمیمی برای مقابله با القاعده و داعش در یمن ندارد. البته با دقت بیشتر می‌توان دریافت که ائتلاف سعودی در حال حمایت از جریانهای سلفی در یمن است که آنان نیز ارتباطی قوی با القاعده و داعش دارند.
الاخبار به نقل از منابعی تأکید کرد، گروه های وابسته به القاعده در حال انجام مذاکراتی فشرده برای جایگزینی "شورای محلی" هستند، این شورا امور استان حضرموت را اداره می کند.

پربیننده ترین خبرها