وزارت امور خارجه عراق سفیر سعودی را احضار کرد

وزارت امور خارجه عراق سفیر سعودی را احضار کرد
يکشنبه 4 بهمن 1394 - 19:14

وزارت امور خارجه عراق، سفیر عربستان سعودی در بغداد را برای ابلاغ رسمی اعتراض به اظهارات وی، احضار کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از سومریه نیوز، "احمد جمال" سخنگوی رسمی وزارت امورخارجه عراق با اعلام این موضوع در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: اظهارات سفیر عربستان در بغداد دخالت در امور داخلی عراق و خروج از آداب نمایندگی دیپلماتیک و سخن گفتن با اطلاعات نادرست به شمار می آید.
جمال افزود: اظهارات وی ضد بسیج مردمی درحالی مطرح شد که این تشکیلات در حال مبارزه با تروریسم و دفاع از حاکمیت کشور است و زیر چتر دولت و تحت فرماندهی فرمانده کل نیروهای مسلح فعالیت دارد و به دلیل داشتن نماینده در پارلمان بخشی از نظام سیاسی کشور به شمار می‌آید.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه بر تعرض به بسیج مردمی، اظهار نظر سفیر سعودی در رسانه‌ها در خصوص مواضع سیاسی بعضی از اقشار ملت عراق، به مثابه خروج وی از نقش سفیر و اقدامی برخلاف قوانین دیلپماتیک به شمار می آید.
سخنگوی رسمی وزارت امورخارجه عراق، با بیان اینکه سفیر سعودی باید به نقش خود در ایجاد مشترکات جهت تقویت روابط دو جانبه بین دو کشور بپردازد، گفت: عراق همواره به دنبال تقویت و گسترش روابط طبق اصول احترام متقابل و به نفع دو ملت دوست و برادر بوده است.
"ثامر السبهان" سفیر سعودی در بغداد شنبه شب در مصاحبه با شبکه سومریه نیوز، مخالفت کردها و استان الانبار با ورود نیروهای بسیج مردمی به این مناطق را نشانه "عدم مقبولیت آن در جامعه عراق" دانست.
اظهارات السبهان با موجی از اعتراضها در عراق همراه شده است.

"احمد الاسدی" سخنگوی بسیج مردمی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: اظهارات سفیر سعودی عبور از همه مرزها و اختیارات دیپلماتیک است.
الاسدی افزود: این اظهارات سفیر سعودی، بیانگر اهداف از پیش طرح ریزی شدۀ یک دولت حامی تروریسم برای اعزام سفیر است تا نماینده آن در کشوری باشد که هنوز خون فرزندان آن به دلیل تروریسم و داعشی ها و عناصر انتحاری آن دولت در حال ریخته شدن است.

وی از دولت عراق و وزارت امورخارجه خواست سفیر سعودی را اخراج، و او را به خاطر اظهارات گستاخانه علیه مردم و بسیج مردمی و دروغ پردازی و تحریک و تلاش برای فتنه انگیزی بین مردم، مجازات کند.

پربیننده ترین خبرها