تجزیه عراق شرط اصلی آمریکا برای بستن پرونده داعش

تجزیه عراق شرط اصلی آمریکا برای بستن پرونده داعش
پنج‌شنبه 8 بهمن 1394 - 10:37

این روزها آمریکا در خصوص موضوع عراق بر دوران پس از بیرون راندن داعش و تشکیل اقلیم‌های فدرالی با اختیارات شبه‌مطلق متمرکز شده است و برای پیشبرد و اجرای برنامه‌های خود از اصطلاحاتی مانند تشکیل جوامع مدنی و پایان دوران سیاه عراق بهره می‌گیرد.


به گزارش  پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از تسنیم، آمریکا در خصوص بیرون راندن گروه تروریستی داعش از عراق و پاکسازی کامل این کشور تأکید دارد که پس از آن باید سه منطقه فدرالی در راق تشکیل شود که از اختیارات شبه‌مطلق نظیر قانون گذاری برخوردار باشند.

در این میان منابع دیپلماتیک بلندپایه گوشه‌ای از گفت‌وگوهای حساس و دقیق این روزها در واشنگتن را فاش و اعلام کردند، محور این گفت‌وگوها بر دوره پس از بیرون راندن داعش از عراق متمرکز است.

دیدار آمریکایی‌ها با سیاستمداران عراقی در نقاط مختلف

بنابر اعلام منابع دیپلماتیک مسئولان آمریکایی در سازمان سیا و وزارت خارجه و نیز کمیته امنیت کنگره آمریکا در فواصل زمانی مختلف و در اماکن متعدد از جمله  لندن، اربیل، بغداد و امان با سیاستمداران عراقی از گروههای متعدد دیدار کردند.

در این دیدارها به آنان اطلاع داده شد که آمریکا متقاعد شده است با ادامه حکومت در وضعیت کنونی  نوعی حالت ناتوانی به وجود می‌آید که قابل حل و فصل نیست.

تقسیم عراق به سه منطقه فدرالی

همچنین این منابع اعلام کردند که موافقت با تشکیل سه منطقه اصلی تحت حکومت فدرالی در بغداد شرط اصلی نهایی کردن پرونده داعش و پاکسازی وجب به وجب عراق از این گروه است و باید تمام مراجع قدرت در بغداد به‌ویژه شبه‌نظامیان که از ایران دستور می‌گیرند، برچیده شوند.

واشنگتن به مسئولان و سیاستمداران عراقی اعلام کرد، باید مشکلات را بین خود حل و فصل کنند و از این پس در عراق به‌عنوان یک کشور یک‌پارچه اما بدون دولت مرکزی بلکه مناطقی که اختیارات تقریباً مطلق دارند، بر سر مشترکات اصلی ادامه حیات به‌ویژه در بخش اقتصاد و سرمایه گذاری خارجی و مسائل خاص داخلی  با هم به تفاهم برسند.

بنابر اعلام این منابع در این خصوص آمریکا  اکنون بر مشکلات اصلی از جمله حضور و نفوذ ایران در عراق متمرکز شده است.

تعهد آمریکا به حمایت از حکومت فدرالی در عراق

از سوی دیگر واشنگتن متعهد شده است که از حکومت فدرالی جدید در عراق با تأیید شورای امنیت حمایت کند و علاوه بر این به حیدر العبادی به‌عنوان رئیس دولت فدرالی شبیه الگوی سوئیس کمک کند.

همچنین عراق یک منطقه کاملاً استراتژیک معرفی خواهد شد که امنیت آن با امنیت ملی آمریکا مرتبط است. این منابع یادآور شدند مشکلی که آمریکا در تلاش است آن را با سیاستمداران و کارشناسان عراقی حل و فصل کند، نامگذاری اقلیم‌ها است.

خودداری از بروز مشکلات مربوط به تشکیل اقلیم شیعی و سنی

تکاپوی آمریکا در این خصوص تلاشی آشکار برای پشت سر گذاشتن مشکلات مربوط به اصطلاح اقلیم‌های سنی و یا اقلیم‌های شیعه است اما در مورد اقلیم کردستان مشکلی وجود ندارد.

در این میان تعدادی از مسئولان آمریکایی تأکید کردند که توافق در مورد شکل سیاسی عراق و اقلیم‌های مختلف آن اصل است و پس از آن داعش و هر گروه مسلحانه دیگر نیز به گذشته خواهند پیوست که هرگز وضعیت قبل تکرار نخواهد شد.

این منابع با اشاره به موفقیت آمیز بودن «نقشه آزاد سازی موصل» از درنظر گرفتن جدول زمانی بسیار کوتاه برای اجرایی کردن آن سخن گفته اعلام کردند اقلیم کردستان نیز از تفاهمات نظامی و سیاسی واشنگتن برای حفظ وحدت فدرالی عراق در چارچوب سه اقلیم کنار اقلیم فدرالی پایتخت باخبر است و به‌طور رمزی از پایتخت فدرالی  با دو حرف «CF» یاد می‌شود.

تشکیل پل هوایی برای حمایت از اقلیم سنی

منابع مزبور یادآور شدند که شکل جدید عراق پس از داعش به چند پایتخت مهم عربی اطلاع داده شده و گفته شده است که یک پل هوایی دست کم 6 ماه برای حمایت از اقلیم سنی تشکیل خواهد شد زیرا تمام زیرساخت‌های اقلیم سنی ویران شده و شهرهای آن نیز به‌دلیل جنگ تخریب شده‌اند درحالی که در مناطق جنوبی و نیز منطقه کُردنشین یک ثبات نسبی وجود دارد.

همچنین توافق شده است که تعداد زیادی از چهره‌های سرشناس عراق که در این ده سال اخیر در صحنه سیاسی حضور داشتند، کنار گذاشته شده و چهره‌های جدیدی روی کار بیایند و در دوره فدرالی تمام قوانینی که بر اساس اصول سیاسی صادر شده است، لغو می‌شود و به اقلیم‌های جدید و پارلمان‌های آن اختیارات قانونگذاری داده می‌شود و پس از پاکسازی عراق از تروریست‌ها و عناصر افراطی قوانین مدنی جدیدی تحت حمایت بین المللی در نظر گرفته می‌شود.
 

پربیننده ترین خبرها