نصرالله: ایران نیازی به دخالت در ریاست‌جمهوری لبنان ندارد

نصرالله: ایران نیازی به دخالت در ریاست‌جمهوری لبنان ندارد
جمعه 9 بهمن 1394 - 22:02

سخنرانی دبیرکل حزب الله لبنان با موضوع انتخاب رئیس جمهور لبنان آغاز شد.

این سخنرانی به طور زنده از شبکه العالم در حال پخش است.

 سید حسن نصرالله در آغاز سخنان خود، انفجار تروریستی امروز (جمعه) در مسجد امام رضا (ع) در احساء عربستان را محکوم کرد و آن را دلیل دیگری بر ضرورت مبارزه ریشه ای با تروریسم دانست.

دبیرکل حزب الله همچنین به تشییع پیکرهای چند شهید عضو گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس اشاره کرد و به رهبران حماس و خانواده‌های شهدای فلسطینی تسلیت گفت.

نصرالله تاکید کرد: شهادت هفت مجاهد و تمام شهدای انتفاضه قدس را به برادران خود در حماس و فرماندهان گردان‌های عزالدین قسام تسلیت می‌گوییم و به افسران و سربازان ارتش و مجاهدان به خاطر صبر و ایستادگی و مسئولیت‌پذیری خود در دفاع از مرزهای لبنان سلام ودرود می‌فرستیم.

وی ادامه داد: خرسندی خود را از توافقاتی که به دست آمد و فعال شدن دولت ابراز کرده و تلاش‌هایی را که گروه‌های سیاسی و به طور خاص آقای نبیه بری(رئیس پارلمان لبنان) انجام دادند، ارج می‌نهیم.

هرکس دلیلی بر دخالت ایران دارد، ارائه کند

دبیرکل حزب الله سپس با اشاره به پرونده انتخاب رئیس جمهور لبنان و ادعای برخی طرف ها در خصوص دخالت ایران در این پرونده گفت: ایران چه در بحث توافق هسته ای و چه در دیگر موارد، هرگز موضوع رئیس جمهور لبنان یا هر موضوع غیر از مساله هسته ای را مطرح نکرده است.

نصرالله تصریح کرد: متهم کردن ایران به تعطیل کردن پرونده ریاست‌جمهوری و جلوگیری از به نتیجه رسیدن آن، ظلم است، ایران در این پرونده دخالتی ندارد و هرگز دخالت نخواهد کرد. ایران در هیچ یک از جلسات مذاکرات با گروه پنج به علاوه یک، پرونده ریاست جمهوری لبنان را در میز مذاکرات (هسته‌ای) مطرح نکرد.

وی ادامه داد: در سفر رئیس جمهور روحانی به ایتالیا و واتیکان و فرانسه، آیا یک نفر مشاهده کرده است که موضوع انتخاب رئیس جمهور لبنان در مذاکرات ایرانی ها با اروپایی ها مطرح شده باشد؟

ایران 35 انتخابات برگزار کرده/ حجم و اندازه خود را بشناسید!

سید حسن نصرالله در ادامه با اشاره به برگزاری 35 انتخابات در ایران پس از انقلاب، اعم از انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شوراهای شهر و مجلس خبرگان، گفت: حتی در اوج جنگ تحمیلی و زیر موشکباران صدام که از سوی عربستان و شرق و غرب و کل دنیا حمایت می شد، یک روز انتخابات ایران به تعویق نیفتاد، اما کسانی که در عمرشان یک انتخابات هم برگزار نکرده اند، درباره دموکراسی در ایران سخن می گویند! پس بهتر است هرکس حجم و اندازه خود را بشناسد و از آن فراتر نرود.

 رهبر مقاومت اسلامی لبنان سپس در خصوص تعیین نامزد احراز منصب ریاست جمهوری لبنان گفت: ما و همپیمانان خود به این مسئله اهتمام داریم که هر گونه  اختلافی را که ممکن است میانمان رخ دهد، بر مبنای اصل گفت‌وگو و وحدت حل و فصل و مدیریت کنیم. مسائل عاطفی در روابط ما با همپمانانمان وجود دارد و هیچ کس نمی‌تواند برای رسیدن به اهداف تحریک‌آمیز خود، آن را به بازی بگیرد.

رابطه میان حزب‌الله و جنبش امل (به رهبری نبیه بری رئیس پارلمان لبنان) مبتنی بر پایه‌های گفت‌وگو و ارتباط در تمام پرونده‌هاست، ما دو گروه منسجم مرتبط ایده‌آل هستیم. رابطه ما با جریان ملی آزاد لبنان (که جبران باسیل وزیر خارجه فعلی لبنان پس از کناره‌گیری میشل عون رهبری آن را برعهده دارد)، از هنگام امضای یادداشت تفاهم از 10 سال پیش تا کنون از تلاش‌های مکرری که برای برهم زدن آن انجام می‌شود، در امان نبوده است.

نصرالله تاکید کرد: ما یک سال و نیم است که حمایت خود را از نامزدی ژنرال میشل عون برای تصدی ریاست جمهوری اعلام کرده‌ایم و همچنان بر این موضع خود و حمایت از نامزدی عون پایبندیم. ما به میشل عون گفته‌ایم تو به طور طبیعی نامزد ریاست جمهوری هستی و تا زمانی که نامزد هستی، ‌ما هم از نامزدی‌ات حمایت می‌کنیم. البته برخی می‌گویند که میشل عون نامزد حزب‌الله است به همین سبب باید با آن در جهان عرب و تمام جهان جنگید، آنها از هر چیزی برای ایجاد دروغی استفاده می‌کنند.

دبرکل حزب الله گفت: ما از حق خود بر اساس قانون اساسی استفاده کرده و در جلسه انتخابات شرکت نکردیم، و این را حق خود می‌دانیم که در جلسه‌ای که پیروزی نامزدمان برای تصدی ریاست جمهوری را تضمین نکند، شرکت نکنیم. ما پیش از گفت‌وگو با جریان المستقبل موضع خود را در قبال نامزدی ژنرال میشل عون برای تصدی ریاست جمهوری علنا اعلام کردیم. البته اتهامات متعددی علیه حزب‌الله مطرح شده مبنی بر اینکه حزب‌الله در حمایت از نامزدی ژنرال عون جدی نیست و این اتهام‌زنی همچنان ادامه دارد.

وی افزود: ما بر اساس اعتمادمان به همپیمانان خود از هرگونه نزدیکی و همسویی استقبال می‌کنیم، زیرا روابط ما مبتنی بر اعتماد و تفاهم درباره مسائل اساسی است. ما به خاطر این‌که به تمام  همپیمانان خود اعتماد داریم، به همین سبب هر گاه یکی از همپیمانان ما با طرف دیگر وارد گفت‌وگو شود، نگران نمی‌شویم و ابراز شگفتی نمی‌کنیم.

نصرالله تاکید کرد: سلیمان فرنجیه همپیمان قدیمی و دوست عزیز ما است و اعتماد مستحکم و دوستی قدیمی میان ما برقرار است. ما را در جریان فضای مذاکراتش با جریان المستقبل قرار داده است و ما هم درباره نیت‌های طرف مقابل به وی هشدار داده‌ایم. ما به فرنجیه گفتیم باید انتظار داشته باشیم که برخی برای ایجاد اختلاف میان تو و میشل عون و میان میشل عون و حزب‌الله تلاش ‌کنند. در ادامه هم شیوه تعامل جریان المستقبل با مسئله نامزدی سلیمان فرنجیه و درز این خبر، راه را به روی بررسی موضوع بست و تاثیر منفی داشت.

نصرالله تاکید کرد: ما همچنان خود را به نامزدی میشل عون پایبند می‌دانیم، حتی اگر رقیب سیاسی ما، او را نامزد کند، ما همه چیز را در نظر گرفته‌ایم و می‌دانیم که به چه نتیجه‌ای خواهیم رسید. ما هرگز مجبور نیستیم که هر روز و با هر حادثه و رویدادی، موضع و پایبندی خود را مورد تاکید قرار دهیم، ما درباره تحولات اخیر هیچ موضعی نگرفتیم، زیرا می‌خواستیم منتظر نتایج بمانیم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها